Katalikų kunigai išgyvena savotišką kino renesansą. Norint rasti laikotarpį, kai kelerius metus iš eilės populiariuose ir kritikų pripažintuose filmuose pagrindiniais herojais būtų buvę kunigai, tektų grįžti į Antrojo pasaulinio karo pabaigą, kai Bingas Crosby suvaidino kunigą O’Malley filmuose „Einu savu keliu“ (Going My Way, 1944) ir „Šv. Marijos varpai“ (The Bells of St. Mary’s, 1945).
Tačiau 2024-ieji atnešė filmą „Konklava“, o šiemet ekranuose pasirodė Josho O’Connoro vaidmuo – kunigas Džudas Duplentis filme „Numirėlio pabudimas” (Wake Up Dead Man), trečiojoje Riano Johnsono serijos „Ištraukti peiliai” (Knives Out) dalyje.
Kaip ir „Einu savu keliu“, „Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery“ vaizduoja idealistišką jauną kunigą (O’Connoras), susiduriantį su vyresniu, savo pažiūrų nepajudinamai besilaikančiu ganytoju. XX a. vidurio filme pastarasis buvo irzlus tradicionalistas, kuris po kelių nuoširdžių Crosbio dainų galiausiai sutinka atsinaujinti. Tačiau Johnsono filme vidinis Bažnyčios konfliktas vaizduojamas gerokai aštresnis.
Čia, simboliškai pavadintoje Amžinosios Tvirtybės Dievo Motinos parapijoje, progresyvus kunigas Džudas priešpastatomas nelanksčiam monsinjorui Džefersonui Viksui (kurį įtaigiai, o kartais net bauginamai, suvaidino Joshas Brolinas). Viksas mėgaujasi atstumdamas naujus žmones nuo Bažnyčios, žemindamas kunigą Džudą ir sakydamas ugningus, pasaulį kaip priešą vaizduojančius pamokslus. Nors daugumą žmonių jo šiurkštumas atbaido, jis valdo nedidelę, bet ištikimą parapijiečių grupelę.

Kaip ir ankstesniuose dviejuose „Knives Out“ filmuose, Rianas Johnsonas subūrė įspūdingą aktorių ansamblį. Iš jų ypač išsiskiria Glenn Close, vaidinanti atsidavusią Viksui padėjėją, faktiškai laikančią parapijos gyvenimą savo rankose. Kiti vaidmenys patikėti Thomasui Hadenui Churchui (kapinių prižiūrėtojas), Jeremy’iui Renneriui (vietos gydytojas, kurį paliko žmona), Kerry Washington (Vikso advokatė), Daryliui McCormackui (dešiniųjų pažiūrų influenceris, politinės karjeros siekiantis veikėjas), Cailee Spaeny (buvusi koncertuojanti violončelininkė, desperatiškai ieškanti Vikso maldų dėl lėtinio skausmo), Andrew Scottui (buvęs bestselerių autorius, tapęs sąmokslo teorijų skleidėju).
Beje, Scotto parinkimas – aktoriaus, kurio „karštojo kunigo“ vaidmuo seriale „Fleabag“ buvo vienas įsimintiniausių katalikų kunigo vaizdavimų televizijoje – šiame filme apie kitą charizmatišką kunigą vargu ar atsitiktinis. Mila Kunis vaidina policijos vadę, o Jeffrey’s Wrightas – vietos vyskupą. Visi aktoriai puikūs, nors daugumai jų tenka per mažai ekrano laiko. Vis dėlto filmo centre išlieka du kunigai ir, galiausiai, Danielio Craigo detektyvas Benoit Blancas. Craigas dar kartą pasirodo nepriekaištingai – jis juokingas, sumanus ir nepaprastai patrauklus ekrane.

Jeigu B. Crosbio sentimentaliuose filmuose buvo pasakojama apie Bažnyčią kaip gėrio jėgą, sugebančią sujungti jaunatvišką idealizmą ir tradicines vertybes, tai „Wake Up Dead Man“ pateikia dvi priešingas katalikiškas vizijas, kaip Bažnyčia turėtų santykiauti su pasauliu. Viksas yra priešiškas modernybei ir skelbia: „Pasaulis nori mus sunaikinti!“ Džudas tiki Dievo gailestingumu ir atperkančia meile. Šios dvi skirtingos istorijos apie Bažnyčią – ar Dievą pažįstame per baimę, ar per meilę – filme tampa ne mažiau svarbios nei pati žmogžudystė, atvedanti Blancą į parapiją.
Pati žmogžudystės mįslė – klasikinio „neįmanomo nusikaltimo“ tipo – išspręsta meistriškai: Johnsonas pateikia pakankamai užuominų, kad žiūrovas galėtų spėlioti, ir pasiūlo keletą puikių siužetinių posūkių. Tačiau filmas taip įtikina ir džiugina todėl, kad režisieriui ne mažiau rūpi tikėjimo klausimai nei detektyvinė intriga.
Pirmojo susitikimo metu kunigas Džudas klausia Blanco, ką šis jaučia būdamas fizinėje bažnyčios erdvėje. Ateistas Blancas atsako iškalbingai apie savo nepasitikėjimą Bažnyčios pasakojama istorija. Džudas atsako, kad Bažnyčia visada pasakoja istoriją – kartais per architektūrą ir aplinką, kartais per žodžius – ir kad tik pasakojimai leidžia priartėti prie neapsakomos tikėjimo ir malonės prigimties.
Vėliau filme, ieškodamas įrodymų, galinčių jį išteisinti, Džudas susiduria su registratūros darbuotoja, kuri prašo jo pasimelsti. Jis nutraukia tyrimą ir elgiasi taip, kaip dera kunigui: būna šalia, klausia, leidžia jai pasijusti išgirstai ir ne vienišai. Ši scena nėra būtina detektyvinio siužeto raidai, tačiau ji esminė filmo moralinei vizijai. Tai Johnsono parodymas, kaip veikia malonė.
Katalikiškų detektyvų tradicija sena (vienu metu Blancas net pavadina Džudą „tėvu Braunu“, aliuzija į G. K. Chestertono kunigą detektyvą), nes šių istorijų struktūra – chaose rasti prasmę, atkurti teisingumą nuodėmingame pasaulyje – atitinka katalikišką kosmoso sampratą. Detektyvai dažnai veda prie savotiško išpažinties momento, kai viskas tampa aišku. „Wake Up Dead Man“ kulminacija taip pat yra sakramentinė išpažintis, kurioje veikia atleidimas ir malonė.
Epilogas parodo, kad nuodėmė niekur nedingsta, tačiau pati bažnyčia, jau pervadinta Amžinosios Malonės Dievo Motinos vardu, liudija, jog būtent Džudo pasakojama tikėjimo istorija galiausiai nugali.
Filmas pasiekiamas Netflix platformoje.
„Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery“ anonsas:






