Trečiadienį popiežius Pranciškus paragino dirbtinio intelekto lyderius „saugoti žmogaus orumą šioje naujoje mašinų eroje”.
Žinutėje, pasakytoje Hirošimoje (Japonija) vykusioje dirbtinio intelekto etikos konferencijoje, kurioje dalyvavo „Microsoft”, IBM, „Cisco”, Jungtinių Tautų, Jungtinių Tautų ir visų pagrindinių pasaulio religijų atstovai, popiežius pabrėžė, kad dirbtinis intelektas turi įtakos karo ir taikos ateičiai mūsų pasaulyje.
Šventasis Tėvas paragino uždrausti mirtinas autonomines ginklų sistemas – ginklų klasę, kurioje naudojami kompiuteriniai algoritmai, leidžiantys savarankiškai nusitaikyti ir panaudoti ginklus, žmogui rankiniu būdu nekontroliuojant sistemos.
„Jokia mašina niekada neturėtų rinktis atimti žmogaus gyvybės”, – sakė Pranciškus liepos 10 d. paskelbtoje žinutėje.
Popiežius pabrėžė simbolinę diskusijų apie dirbtinio intelekto etiką svarbą Hirosimos atominės bombos sprogimo vietoje, kuri primena apie pasekmes, galinčias kilti dėl technologijų tobulinimo neįvertinus visų pasekmių.
„Labai svarbu, kad susivieniję kaip broliai ir seserys primintume pasauliui, jog atsižvelgiant į tragediją, kuri yra ginkluoti konfliktai, būtina skubiai persvarstyti tokių prietaisų, kaip vadinamieji „mirtini autonominiai ginklai”, kūrimą ir naudojimą ir galiausiai uždrausti juos naudoti”, – sakė Pranciškus, atnaujindamas raginimą, kurį jis išsakė birželio mėnesį Italijoje vykusiame Didžiojo septyneto (G-7) aukščiausiojo lygio susitikime.
„Tai prasideda nuo veiksmingo ir konkretaus įsipareigojimo įdiegti vis didesnę ir tinkamesnę žmonių kontrolę.”
Susitikime Hirosimoje dalyvavo daug rytų religijų atstovų – budistų, induistų, zaroastrų, bahajų, taip pat musulmonų ir žydų lyderiai.
Tarp dalyvių – arkivyskupas Vincenzo Paglia, Popiežiškosios gyvybės akademijos pirmininkas, vienas iš tarpreliginio susitikimo Japonijoje organizatorių.
Popiežiaus sveikinime tarpreliginio susitikimo Hirosimoje dalyviams cituojama jo 2024 metų birželio kalbos G7 lyderiams, susitikusiems Italijoje, kertinė pastraipa.
„Reikia atsiminti, kad mašina, tam tikromis formomis ir su naujomis priemonėmis, gali pateikti algoritminį pasirinkimą. Tai, ką daro mašina, yra techninis pasirinkimas iš kelių galimybių, grindžiamas arba aiškiai apibrėžtais kriterijais, arba statistinėmis išvadomis. O žmogiška būtybė ne tik renkasi, bet ir geba apsispręsti širdyje. Toks sprendimas yra elementas, kurį galėtume pavadinti labiau strateginiu dalyku nei pasirinkimas, ir reikalauja praktinio įvertinimo.
„Kartais, ypač atliekant sudėtingą valdymo užduotį, mums tenka priimti sprendimus, turinčius pasekmių daugeliui žmonių. Žmonijos mintis šiuo atžvilgiu visada kalbėjo apie išmintį, graikų filosofijos phronesis, tai ir, bent iš dalies, išmintis Šventame Rašte.
Susidūrę su mašinų, kurios, rodos, gali rinktis savarankiškai, įspūdingomis galimybėmis turime aiškiai suvokti, kad žmogui visada turi būti paliktas sprendimas, net jei jis į mūsų gyvenimą beldžiasi dramatiškai ir skubiai.
Jei atimtume iš žmonių galimybę priimti sprendimus dėl savęs ir savo gyvenimo, pasmerktume žmoniją beviltiškai ateičiai ir priverstume juos priklausyti nuo mašinų pasirinkimų. Dirbtinio intelekto programų pasirinkimų procese turime užtikrinti ir apsaugoti didelę žmogaus kontrolės erdvę: nuo to priklauso pats žmogaus orumas“, – paskutiniajame Didžiojo Septyneto susitikime sakė Pranciškus, tais pačiais žodžiais pasidalijęs ir su tarpreliginio susitikimo dalyviais Japonijoje.
„Džiaugdamasis šia iniciatyva, prašau jūsų parodyti pasauliui, kad vieningai reikalaujame aktyvaus įsipareigojimo ginti žmogaus orumą šioje naujoje mašinų naudojimo epochoje. Tai, kad susitinkate Hirosimoje kalbėtis apie dirbtinį intelektą ir taiką, turi didelę simbolinę reikšmę. Dabartinių pasaulį drebinančių konfliktų fone, deja, vis dažniau, be karui būdingos neapykantos, girdime kalbant ir apie šią technologiją. Todėl manau, kad renginys Hirosimoje yra nepaprastai svarbus“, – rašo popiežius.
Anot jo, įvairių religijų tikintieji turi kartu, kaip broliai, raginti pasaulį permąstyti vadinamųjų „mirtinų autonominių ginklų“ kūrimą ir naudojimą karo dramoje, drausti jų naudojimą, nes jokia mašina niekada neturėtų galėti pasirinkti nutraukti žmogaus gyvybę. Jau dabar reikia įvesti didesnę ir reikšmingesnę žmogaus kontrolę mašinoms.
Žvelgiant į sudėtingus klausimus prieš mus, tautų ir religijų kultūrinių turtų diegimas į dirbtinių technologijų valdymą yra strateginis raktas, jei norime sėkmingai ir išmintingai tvarkyti technologines naujoves, pridūrė Pranciškus.
„Linkėdamas, kad šis susitikimas duotų brolybės ir bendradarbiavimo vaisių, meldžiuosi, kad kiekvienas iš mūsų taptų taikos pasaulyje įrankiu“, – atsisveikino popiežius.
Vatikanas aktyviai dalyvauja pokalbiuose apie dirbtinio intelekto etiką, rengia aukšto lygio diskusijas su mokslininkais ir technologijų įmonių vadovais apie dirbtinio intelekto etiką.
„Turime užtikrinti ir apsaugoti erdvę, kurioje dirbtinio intelekto programos galėtų tinkamai kontroliuoti žmogaus daromus pasirinkimus. Nuo to priklauso pats žmogaus orumas”, – sakė popiežius Pranciškus aukščiausiojo lygio susitikime.