REIKALINGA JŪSŲ PARAMA

Lietuvos penkiolikmečių kūrybiškumo rezultatai aukštesni už 47 šalių

ŠaltinisBNS

Lietuvos penkiolikmečiai pagal kūrybiškumą užima 13–20 vietą tarp Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) valstybių, visose šalyse merginos pasiekė geresnių rezultatų, rodo antradienį paskelbti tarptautinio tyrimo 2022 rezultatai.

Kaip pranešė Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, šią vietą Lietuva užėmė tarp 64 EBPO PISA (angl. Programme for International Student Assessment) kūrybiškumo tyrime dalyvavusių šalių.

Kaip rodo tyrimas, Lietuvos penkiolikmečių rezultatai aukštesni už 47, žemesni – už 12 šalių.

Pirmoje vietoje pagal surinktų taškų skaičių yra Singapūras, antroje – Pietų Korėja, o trečioje Kanada.

„Tokie tarptautiniai tyrimai rodo ilgalaikius mūsų švietimo sistemos rezultatus, ilgalaikės švietimo tendencijas“, – antradienį tyrimo pristatyme kalbėjo švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas.

Aukštesnius rezultatus pasiekė merginos

Lietuvoje aukščiausius kūrybinio mąstymo gebėjimus pademonstravo 26 proc. mokinių, EBPO vidurkis siekė 27 procentus.

Šie mokiniai pasiekė penktą arba šeštą lygmenį, kuris rodo gebėjimą kurti originalias idėjas, nustatyti socialinių ar mokslinių problemų sprendimų trūkumus bei pasiūlyti originalius sprendimus.

80 proc. Lietuvos mokinių kūrybinio mąstymo srityje pasiekė ne žemesnį kaip trečią lygmenį. Vidutiniškai jį pasiekė 78 proc. tyrime dalyvavusių EBPO šalių mokinių.

„Geroji naujiena ta, kad mūsų žemųjų pasiekimų yra mažiau, tai yra nepasiekusiųjų antro lygmens yra 5,2 proc., o jeigu ir tą trečią lygmenį paskaičiuosime, tai būtų 20,5 procento“, – kalbėjo EBPO PISA valdybos narė Rita Dukynaitė.

Lietuvoje merginų kūrybinio mąstymo rezultatai buvo vidutiniškai 3,5 taško aukštesni nei vaikinų, ši tendencija stebima visose tyrime dalyvavusiose šalyse.

„Visose šalyse merginoms sekėsi geriau negu vaikinams atlikti kūrybinio mąstymo užduotis. Lietuvoje merginų rezultatas yra 35, o vaikinų 31. EBPO šalyse vidurkis yra 34 merginų ir 31 vaikinų“, – teigė EBPO PISA tyrimo koordinatorė Rasa Jakubauskė.

Pasak R. Dukynaitės, Lietuvoje daugiau merginų pasiekia aukštesnius lygmenis. Aukščiausius – penktą ir šeštą lygmenis – pasiekė 31 proc. merginų, kai vaikinų – 21,7 procento.

Geresni rezultatai – didžiuosiuose miestuose

Anot tyrimo, aukščiausių kūrybinio mąstymo vidutinių rezultatų pasiekė Vilniaus ir kitų didžiųjų miestų mokiniai, žemiausių – miestelių ir kaimų moksleiviai. 

Pasak R. Dukynaitės, vis dėlto pažiūrėjus detaliau matyti, kad ir Vilniaus mieste yra prastų rezultatų, o kaimuose – aukštų.

„Išsibarstymas yra nuo žemiausio iki aukščiausio visose vietovėse“, – teigė ji.

Tyrimo duomenimis, geriausiai šalyje pasirodė lietuviškai mokyklose besimokantys mokiniai, o prasčiausiai – lenkiškai.

84 proc. mokinių Lietuvoje pritarė teiginiui, kad galima būti kūrybišku beveik bet kuriame dalyke (EBPO vidurkis – 82 proc.), 78 proc. pritarė teiginiui, kad kūrybinė veikla jiems yra maloni.

Anot tyrimo, 69 proc. mokinių nurodė, kad jiems įdomu žinoti, kaip viskas veikia, 62 proc. mokinių nori suprasti, kodėl žmonės elgiasi taip, kaip elgiasi. 65 proc. penkiolikmečių mokinių Lietuvoje tikisi įgyti aukštąjį išsilavinimą.

Geriau atliko rašytines ir vaizdinės raiškos užduotis

Pasak Švietimo ministerijos, Lietuvos mokinių rezultatai statistiškai reikšmingai nesiskiria nuo EBPO šalių vidurkio (33 taškai) kartu su Vokietijos, Taivano, Ispanijos, Čekijos, Prancūzijos, Nyderlandų, Izraelio rezultatais, jie siekia 32 arba 33 taškus.

Tyrime vertinti penkiolikmečių mokinių kūrybinio mąstymo gebėjimai – tirta, kaip mokiniams sekasi kurti originalias idėjas, generuoti skirtingas idėjas, vertinti ir tobulinti kitų pasiūlytas idėjas. Kūrybinio mąstymo gebėjimų vertinimo užduotys apėmė keturias sritis: rašytinę raišką, vaizdinę raišką, socialinių problemų sprendimą ir mokslinių problemų sprendimą.

Tarp moksleiviams pateiktų užduočių pavyzdžių – originalaus mokslo mugės plakato kūrimas, bibliotekos neįgaliesiems pritaikymas.

Lietuvos mokiniai geriau atliko rašytinės ir vaizdinės raiškos reikalaujančias užduotis, taip pat jiems geriau sekėsi kurti originalias idėjas.

EBPO PISA 2022 skaitymo gebėjimų, matematinio ir gamtamokslinio raštingumo tyrimo, kuriame dalyvavo 81 šalis, rezultatai paskelbti praėjusių metų gruodį. Jie parodė, kad Lietuvos penkiolikmečių minėtų dalykų rezultatai išliko panašūs kaip prieš kelerius metus ir atitinka EBPO šalių vidurkį.

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

REKOMENDUOJAME

Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Paypal paramos skydelis
banko paramos skydelis
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJ0YXB0aSBzYXZhbm9yaXUifQ==
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJwcmFuZSJ9

NAUJAUSI

Būtume dėkingi, jei mus paremtumėte