„Žiniukas“ – Vilniuje įsikūrusi nevalstybinė pradinio ugdymo mokykla, kuri jau penkiolika metų kiekvienam vaikui skiria ypatingą dėmesį ir rūpestį, lavina tvirtus akademinius gebėjimus bei ugdo aukštas moralines nuostatas. Smalsų ir naujų žinių ištroškusį moksleivį pasitinka jauki, šviesi ir moderni aplinka – čia mokytis įdomu ir gera, o grįžti į atsakingų ir individualiu mokinių augimu besidominčių pedagogų pamokas norisi kasdien.
Prioritetas – rami, saugi ir palanki mokymuisi aplinka
Vienas esminių mokyklos uždavinių – užtikrinti mokymuisi palankias sąlygas ir kurti visapusiškai saugią bei ramią aplinką, kurioje kiekvienas mokinys siekia geriausio savo išmokimo ir puoselėja rūpestingumu bei atjauta grįstą pasaulėžiūrą. Pasak mokyklos įkūrėjų Ingridos ir Alfredo Ramanauskų, pradėti būtent tokios mokyklos steigimą paskatino jų, kaip atsakingų tėvų, rūpinimasis savo atžalų mokymosi kokybe ir asmenybės ugdymu: „Buvome tie tėvai , kurie atsakingai rinkome mokyklą savo vaikams. Mums buvo svarbu, kad mokyklos bendruomenė puoselėtų tas pačias vertybes, kurias diegėme namuose augusiems vaikams. Kai prieš 15 metų ryžomės žengti šį žingsnį, mūsų vyriausioji dukra ruošėsi keliauti į ketvirtąją klasę, sūnus – į antrąją, o mažoji dar buvo ikimokyklinio amžiaus.“
Nuo pat mokyklos veiklos pradžios Ingrida ir Alfredas siekė užtikrinti kokybišką ugdymo procesą, padedantį vaikui pasiekti tvirtą išmokimą, o ne tik smagiai praleisti laiką ar gauti jo žinias pranokstančius vertinimus. Mokyklos vadovai taip pat pabrėžia, kad ramybė – neatsiejama palankios mokymosi aplinkos sąlyga: „Mums svarbu, kad produktyviai mokytis galėtų ir jautrus, ir judrus vaikas, o palankiausios tam sąlygos – rami ir netriukšminga aplinka. Mūsų formuojamose mažose 14 vaikų klasėse mokiniai bendrauja, žaidžia ir džiaugiasi vienas kitą girdėdami, išlaiko pajėgumą susikaupti ir mokytis.”
Išmokimas priklauso nuo vaiko įdėtų pastangų
Padėti vaikui išmokti mokytis – tikslas, kuris pradedamas įgyvendinti mokiniui įžengus į pirmąją klasę. Mokyklos įkūrėjų sukurta ir taikoma pasiekimų bei įsivertinimo sistema užtikrina palankias sąlygas mokymosi proceso stebėjimui ir refleksijai. Ji sukurta padėti mokiniui ir tėvams suprasti, kas pamokoje ir ilgesniame mokymosi laikotarpyje vaikui pavyko ir kam reikėtų skirti daugiau pastangų – tiek mokymosi įgūdžių, tiek akademinėse srityse. „Mūsų mokykloje taikoma įsivertinimo sistema yra skirta nuo mažens formuoti sąmoningo, tikslingo mokymosi įgūdžius, ugdyti vaikų atsakomybę už mokymąsi ir pasiekimus, tapti savo mokymosi šeimininkais. Esu įsitikinusi, kad dar ankstyvame amžiuje vaikui būtina suprasti, kad išmokimas priklauso nuo jo paties, o ne kažkieno kito pastangų“, – teigia mokyklos direktorė I. Liubartaitė Ramanauskienė.
„Mūsų mokykloje taikoma įsivertinimo sistema yra skirta nuo mažens formuoti sąmoningo, tikslingo mokymosi įgūdžius, ugdyti vaikų atsakomybę už mokymąsi ir pasiekimus, tapti savo mokymosi šeimininkais“, – teigia mokyklos direktorė I. Liubartaitė Ramanauskienė.
Mažų žingsnelių praktika
Mokyklos „Žiniukas“ moksleiviai žino, kad tikslo siekti lengviau, jei jis skaidomas į mažus etapus: „Kai seku savo pažangą, po dviejų dienų galbūt ir nematau tokio didelio rezultato, bet po kokio mėnesio pažiūriu ir galvoju, o, labai daug pasiekiau,“ – sako ketvirtos klasės mokinys Gabrielius. Įsisavinti mokykloje taikomus mokymosi principus pradinių klasių mokytojai vaikams padeda nuosekliai ir sistemingai. „Siekiu vaikams praktiškai parodyti, kad jų pastangos visada atsiperka. Mokomės, kad išmokimui būtina praktika ir veiksmas. Kiekvieną savaitę prisimename savo išsikeltąjį tikslą, mokau vaikus jį išskaidyti į mažus žingsnelius, suprasti, kokios pagalbos jiems gali prireikti jo siekiant – tuomet jis jiems atrodo nebaisus ir tikrai įveikiamas. Taip pat mokomės kiekvieną savo įveiktą žingsnelį pasižymėti, kad vėliau matytųsi bendras vaizdas ir kiek daug galima pasiekti darant po nedaug, bet reguliariai. Mokau savo klasę džiaugtis ir vertinti kiekvieną savo pasiekimą. Kažkam susidūrus su sunkumais, ryto rato metu bandome visi kartu padėti draugui rasti jėgų, motyvuoti nepasiduoti ir judėti tikslo link“, – savo darbo ypatumais dalijasi ketvirtos klasės auklėtoja Kristina.
Rūpestingas, mąstantis ir tikslo siekiantis – mokyklos vizija
Greta vaikų tvirto išmokimo mokyklai „Žiniukas“ rūpi auginti asmenybes, kurios puoselėja žmogiškumą ir yra jautrios bei paslaugios šalia esantiems artimiesiems ir visuomenei. Pasak direktorės I. Liubartaitės Ramanauskienės, rūpestingumas, gebėjimas mąstyti ir siekti yra išskirtos kaip pagrindinės mokyklos bendruomenės narių savybės, kurios puoselėjamos tiek mokyklos vadovų, tiek mokytojų ir mokinių tarpe. Trumpai apie šias savybes:
Rūpestingas – tai vidinė nuostata į pasaulį. Svarbu, kad augtų vaikai, „matantys“ kitus, ir atliepiantys jų poreikius, – tai, ko mes kiekvienas tikimės iš aplinkinių. Galbūt šiandieninėje visuomenėje labai stipriai pabrėžiamas individualumas ir „aš“, tačiau bet kuris žmogus tikisi, kad kiekvienas gydytojas bus atidus, kiekvienas mokytojas rūpinsis jo vaiku, o banko darbuotojas taip pat profesionaliai ir dėmesingai jam suteiks paslaugą. Mes visi iš tiesų to tikimės, bet kad taip būtų, turime būti neabejingi žmonių poreikiams, mylintys, atsidavę.
Mąstantis žmogus, priimdamas sprendimus, remiasi jam įdiegtomis vertybėmis. Mąstymo lavinimas yra viena iš svarbių mokyklos užduočių – greta programoje numatytų žinių perdavimo, padedame vaikams išmokti susirinkti informaciją, ją analizuoti, sisteminti, vertinti ir priimti sprendimus. Sprendimus priimame tam tikrame kontekste, orientuodamiesi į tikslus ir remdamiesi vertybėmis.
Siekiantis žmogus yra nusiteikęs kurti bendrą gėrį ir ieškoti savo vaidmens jame. Labai norime, kad mūsų mokyklą baigę vaikai ne tiesiog svajotų, o turėtų tikslus, padedančius jiems augti ir skleistis. Kuo skiriasi svajonė ir tikslas? Svajonė – tai mano norai, o tikslas – ta pati svajonė su planu, kaip aš tai pasieksiu. Tikime, kad mūsų visų ateitį kuria žmonės, žinantys, ko verta siekti, ir drauge turintys valios bei įgūdžių kryptingai judėti pirmyn.
Individualus dėmesys ir rūpestis kiekvienam vaikui
Pradinės mokyklos išskirtinumas – nedidelis mokinių skaičius klasėse, kuriose mokosi iki keturiolikos vaikų, ir maža mokyklos bendruomenė. Tokios sąlygos leidžia mokytojams kurti kokybišką ryšį su kiekvienu mokiniu, pažinti jo stipriąsias ir silpnąsias savybes, padėti augti tose srityse, kuriose kyla sunkumų, o taip pat gilintis į dalykus, kurie vaikui sekasi ypač gerai.
„Dažnai dar neprasidėjus pamokoms, vos sutikę mokytoją, mano mokiniai skuba pasidžiaugti savaitgalio nuotykiais, popietės planais, nauju šeimos nariu ar pasiguosti dėl savo nerimo. Dėl ryšio su mokytojais, vaikai jaučiasi saugūs, pasitiki jais, todėl mielai kreipiasi pagalbos, nesuprasdami užduočių, siekdami išmokti“, – teigia pradinių klasių mokytoja Silvija.
„Dėl ryšio su mokytojais, vaikai jaučiasi saugūs, pasitiki jais, todėl mielai kreipiasi pagalbos, nesuprasdami užduočių, siekdami išmokti,“ – teigia pradinių klasių mokytoja Silvija.
Mokykloje puoselėjama tvarka ir skiriamu individualiu dėmesiu kiekvienam vaikui džiaugiasi ir tėvai. „Gauname labai aiškią, detalią ir apibendrintą informaciją apie vaikų pasiekimus moksluose, tad visada žinau, ar dukrai reikia papildomos pagalbos kokioje nors srityje. Aš, kaip mama, ne tik džiaugiuosi įvairiapusiu dukters tobulėjimu ir judėjimu teigiama kryptimi, bet ir tuo, kad pagaliau jaučiuosi rami ir pasitikiu mokykla. Įsitikinau, kad tokie daugelio mokyklų teiginiai kaip „rūpinamės visais vaikais“, „skiriame individualų dėmesį“ mokykloje „Žiniukas“ nėra vien tik tušti žodžiai iš reklamos”, – dalijasi antros klasės mokinės mama Vaida.
Tikslas – tapti ne geriausia, bet kasdien geresne mokykla
Mokyklos įkūrėjai teigia, kad savo gyvenime pastebi veikiantį dėsnį – kuo žmogus daugiau daro, tuo daugiau nori padaryti. Todėl kurdami mokymuisi palankią aplinką, stiprindami vaikų vertybines nuostatas, lavindami jų mokymosi įgūdžius, Ingrida ir Alfredas Ramanauskai nori toliau šį prasmingą darbą daryti vis geriau – padėti vaikams užaugti rūpestingais, mąstančiais ir siekiančiais tvarios ateities kūrėjais: „Penkiolika metų išnaudojame mažos mokyklos privalumą pažinti ir padėti augti kiekvienam vaikui, išliekame susitelkę į ugdymo kokybę, kasdien siekdami truputį pranokti save – kasdien būti geresne mokykla.“
Priėmimas į mokyklą
2009 m. įkurta nevalstybinė mokykla „Žiniukas“ kviečia mokytis priešmokyklinio amžiaus ir pradinių klasių mokinius.
Šeimos ir mokyklos siekiai bei lūkesčiai aptariami asmeninio pokalbio metu. Priėmimo testų į pradinę mokyklą nėra – juk svarbu ne kur vaikas pradeda, o kokiu tempu juda pirmyn. Į parengiamąją klasę priimami vaikai nuo 5 metų amžiaus.
Dorinis ugdymas mokykloje vykdomas tik pagal Katalikų tikybos programą.