Praėjusį savaitgalį Gdanske (Lenkija) vyko du dideli evangelizaciniai renginiai, kuriuose buvo skelbiama žinia apie gyvybę. Tai – eitynės už gyvybę ir šeimą bei Gyvybės festivalis. Primename, kad „Žygis už gyvybę ir šeimą” yra kasmetinė priemonė, kuria siekiama populiarinti gyvybės vertybę ir raginti saugoti negimusią gyvybę.
Birželio 10 d. Varšuvoje į 398-ąją Lenkijos vyskupų konferencijos plenarinę sesiją susirinkę vyskupai paskelbė Laišką dėl gyvybės apsaugos. Jį rekomenduota perskaityti birželio 16 d., sekmadienį, visose Lenkijos parapijose per pamaldas už Dievą.
Pateikiame visą šio svarbaus Bažnyčios ganytojų pareiškimo tekstą.
Mylimos seserys ir broliai!
Morkaus evangelijos ištrauka, skirta šios dienos vienuoliktajam eiliniam sekmadieniui, palieka mums žinią apie Dievo karalystę, kurią Dievas sodina žmogaus širdies dirvoje. Liturginiuose tekstuose aiškinama, kad tai tiesos ir gyvybės karalystė, šventumo ir malonės karalystė, teisingumo, meilės ir taikos karalystė. Palyginime apie garstyčios grūdelį įžvelgiame Dievo rūpestį žmogaus gyvybe, jo orumu ir tinkamomis sąlygomis jai vystytis bei augti ir galiausiai – jos išganymu. Visagalis Dievas yra gyvybės davėjas, per kurį Jis dalyvauja kiekvieno žmogaus pradėjime ir gyvenime. Naujo ir nepakartojamo žmogiškojo asmens gyvybė prasideda nuo prasidėjimo, t. y. motinos ir tėvo ląstelių susijungimo. Nuo tos akimirkos kiekvienas žmogus turėtų turėti visišką teisę į gyvybės apsaugą.
Tikros demokratijos negali būti, jei nepripažįstamas kiekvieno žmogaus orumas ir negerbiamos jo teisės, – priminė šventasis Jonas Paulius II enciklikoje Evangelium vitae (Nr. 101). Kiekvieno žmogaus teisę į gyvybę gina Visuotinė žmogaus teisių deklaracija, ES pagrindinių teisių chartija, Lenkijos Konstitucija ir įstatyminės nuostatos. Tai elementarus žmogaus prigimčiai būdingas principas, kurio negalima pažeisti. Todėl net ir mūsų laikais reikia tvirtai ir aiškiai pasakyti, kad besiformuojančios gyvybės gynimas yra glaudžiai susijęs su bet kurios žmogaus teisės gynimu. Ji suponuoja įsitikinimą, kad kiekvienas žmogus visada yra šventas ir neliečiamas bet kokioje situacijoje ir kiekviename savo raidos etape (Tikėjimo mokymo dikasterijos deklaracija Dignitas infinita, 91).
Šiuo metu stebime didėjantį spaudimą keisti teisinę žmogaus gyvybės apsaugą ir įteisinti vaiko žudymą įsčiose. Tai kelia didelį nerimą ir yra labai pavojinga visuomenės saugumui. Kiekvienas geros valios žmogus turėtų tam pasipriešinti. Juk gyvybė, kaip aukščiausia kiekvieno žmogaus vertybė ir esminis bendrojo gėrio elementas, yra pagrindinis gėris, viršesnis už kitų asmenų asmeninę laisvę. Todėl niekas vardan asmeninės laisvės neturi teisės spręsti dėl kito žmogaus gyvybės.
Bažnyčia nepaliaujamai primena, kad kiekvieno žmogaus orumas yra esminis ir galioja nuo prasidėjimo iki natūralios mirties (Dignitas infinita, 47). Nežudyk ir saugok žmogaus gyvybę – tai pagrindiniai principai, kuriais turėtų vadovautis kiekvienas teisingos sąžinės žmogus. Priešingai gana paplitusiam pasakojimui, jie nėra tik iš krikščioniškojo tikėjimo kylančių įsitikinimų išraiška, bet kyla iš pačios žmogaus prigimties supratimo.
Verta pabrėžti mylinčios šeimos, pagrįstos nuolatine tėvų santuoka, kuri yra gyvybės šventovė ir pagrindinė visuomenės ląstelė, skirta pradėtai gyvybei apsaugoti, svarbą. Taigi vyras ir moteris, susivieniję santuokoje, įtraukiami į Dievo darbą: per gimdymo aktą – priimama Dievo dovana ir atveriama nauja gyvybė ateičiai (Evangelium vitae, 43). Tuo tarpu pradėto vaiko nužudymas sukelia rimtų psichofizinių ir dvasinių kančių, neretai privedančių prie šeimos iširimo.
Reiškiame didelę pagarbą ir dėkingumą motinoms, kurios su meile tarnauja gyvybei ir saugo savo vaikus net sunkiausiose situacijose. Jos liudija, kad motiniškos meilės džiaugsmas, grožis ir didybė pasireiškia nepalaužiamu rūpinimusi vaikų gerove nepriklausomai nuo aplinkybių.
Mes taip pat kreipiamės į tėvus, kurių vaidmuo – saugoti šeimą, ypač palaimintos būklės moteris ir jų vaikus. Jūsų meilės kupinas įsipareigojimas ginti pažeidžiamiausius, tuos, kuriems reikia ypatingos paramos, yra nepakeičiamas. Todėl juo labiau šiandien jūs neturite atsiriboti nuo savo įsipareigojimo teisiškai ginti žmogaus gyvybę.
Tačiau kartais besilaukianti motina atsiduria labai sunkioje padėtyje ir jai reikia specialios pagalbos. Tokią pagalbą teikia Bažnyčia, nevyriausybinės organizacijos ir vietos institucijos, pavyzdžiui, vienišų motinų namai arba „Gyvybės langeliai”, teikiantys materialinę, teisinę ir psichologinę pagalbą. Tokios pagalbos niekada negali trūkti ir iš valstybės. Mes visi privalome ją teikti.
Rūpestis gyvybe išreiškiamas ir tuo, kad gydytojai, medicinos personalas ir vaistininkai neturi būti verčiami dalyvauti žudant vaikus prenataliniu laikotarpiu arba senus ir ligotus žmones. Tokie veiksmai pažeidžia pagrindinę teisę į sąžinės apsaugos išlygą.
Rūpestis gyvybe išreiškiamas ir tuo, kad gydytojai, medicinos personalas ir vaistininkai neturi būti verčiami dalyvauti žudant vaikus prenataliniu laikotarpiu arba senus ir ligotus žmones. Tokie veiksmai pažeidžia pagrindinę teisę į sąžinės apsaugos išlygą.
Būdami Katalikų Bažnyčios Lenkijoje ganytojai ir kartu savo šalies piliečiai, turime teisę ir pareigą priminti – tiek Katalikų Bažnyčios tikintiesiems, tiek visiems geros valios žmonėms – kad privalome gerbti žmones, ypač silpniausius ir beginklius. Ypatinga atsakomybė už jų gyvybes tenka tiems, kuriems socialiniais įgaliojimais patikėta rūpintis bendruoju gėriu.
Popiežius Pranciškus neseniai kreipėsi į mus, lenkus: tegul Lenkija būna šalis, kuri saugo gyvybę kiekvieną akimirką, nuo jos atsiradimo įsčiose iki natūralios pabaigos. Nepamirškite, kad niekas nėra gyvybės šeimininkas – nei savo, nei kitų. Laiminu jus iš visos širdies! (Pranciškus, Žodžiai lenkams per bendrąją audienciją, 2024 m. kovo 20 d.).
Dėkodami visiems, kurie įvairiose asmeninio ir visuomeninio gyvenimo plotmėse tarnauja gyvybei ir tiesai, Kristaus vardu prašome jus tvirtai ir pasiaukojamai ginti gyvybės Evangeliją. Visi įsitraukime į didžiąją maldą už šią intenciją, šiandien aukojamą užtariant šventajai Dievo Motinai Marijai, šventojo Jono Pauliaus II žodžiais (Evangelium vitae, 105)
O Marija, naujojo pasaulio aušra, gyvųjų Motina, Tau patikime gyvybės reikalą:
Motina, pažvelk į nesuskaičiuojamą daugybę vaikų, kuriems neleidžiama ateiti į pasaulį,
vargšus, kurie kovoja, kad galėtų gyventi,
vyrus ir moteris, kurie yra nežmoniško smurto aukos,
senelius ir ligonius, kuriuos nužudė abejingumas ar netikras gailestis.
Suteik, kad visi tikintieji Tavo Sūnumi atvirai ir su meile skelbtų
gyvybės Evangeliją mūsų laikų žmonėms.
Suteik jiems malonę priimti ją kaip vis naują dovaną,
džiaugsmo dėkingai ją šlovinti visą gyvenimą
ir drąsos aktyviai ir ištvermingai ją liudyti,
kad jie kartu su visais geros valios žmonėmis galėtų kurti,
tiesos ir meilės civilizaciją Dievo Kūrėjo, mylinčio gyvybę, garbei ir šlovei.
Laišką pasirašė Lenkijos Katalikų Bažnyčios ganytojai, dalyvavę Lenkijos vyskupų konferencijos 398-ajame plenariniame posėdyje Varšuvoje birželio 10 d.
Birželio 16 d. Gdanske vyko du dideli evangelizaciniai renginiai, kuriuose buvo skelbiama žinia apie gyvybę. Vyko eitynės už gyvybę ir šeimą bei Gyvybės festivalis. Primename, kad „Žygis už gyvybę ir šeimą” yra kasmetinė priemonė, kuria siekiama populiarinti už gyvybę pasisakančias vertybes ir raginti saugoti negimusią gyvybę.
Lietuva – vienintelė katalikiška šalis, kurioje nevyksta eisenos už gyvybę.