Nuostabus ir netikėtas dialogas! Vienoje pusėje yra galingos, ano meto pasaulį užvaldžiusios Romos imperijos atstovas, aukšto rango pareigūnas, o kitoje pusėje – vienišas, surakintas grandinėmis žmogus, kuriam mestas tik teisėjo juoką keliantis kaltinimas: Poncijus Pilotas aiškiai šaiposi, tyčiojasi iš teisiamojo, o drauge ir iš visų žydų. Žydų karaliaus titulas vietiniams žydams ir okupantams romėnams reiškė skirtingus dalykus. Žydams tai buvo pergalingas valdovas, Dovydo sūnus, Mesijas, išgelbėsiantis tautą, o romėnams tai reiškė tiesiog maištininką. Abi pozicijas jungė tai, kad žydų karalius pretenduoja į žemišką valdžią. Tačiau Jėzus aiškina Pilotui, kad Jo karalystė nepriklauso žemiškai tvarkai.
Jis nekaraliauja kaip žemės karaliai, pavyzdžiui, Romos imperatorius, karalius Erodas ar mūsų laikų valdovai. Jis tai aiškiai pasakė Pilotui. Jėzaus karalystė nėra žemiška, laikinoji galybė. Jėzus yra Žmogaus Sūnus – tai vienintelis titulas, kuriuo Jis save vadina – tasai, kurį skelbė pranašas Danielius. Dievas, Jėzaus Kristaus Tėvas (pranašo Danieliaus regėjime – amžinasis vyras), suteikė Jam amžiną ir nesibaigiantį viešpatavimą. Kristus atėjo ne tam, kad užkariautų tautą, užimtų sostą ir išsikovotų žydų karaliaus titulą. Ne. Kristus atėjo atiduoti savo gyvybę, kad mus išgelbėtų iš blogio vergijos ir kad mes galėtume karaliauti kartu su Juo.
Kaip Jėzus karaliauja ir mus išvaduoja? Vienintelis Jo ginklas – tiesa. Geros valios žmonių širdyse tiesa nuveikia didžius darbus. Tiesos jėga nenugalima. Tačiau Poncijus Pilotas neklausė Jėzaus, skelbiančio tiesą… Tik tiesa grįsta karalystė yra tvirta. Bet kokia valdžia, paremta melu ir baime, anksčiau ar vėliau sužlunga. Pasaulio istorijoje to pavyzdžių tikrai netrūksta. O tiesa yra tvirtesnė už melą, šviesa ryškesnė už tamsą ir meilė stipresnė už baimę. Jėzaus karalystė – visuotinė, nes ji grįsta tiesa, o tiesa yra universali, ji bendra visiems žmonėms. Taigi Jėzus – ne tik žydų, bet visos visatos valdovas.
Kaip Jėzus karaliauja ir mus išvaduoja? Vienintelis Jo ginklas – tiesa.
Kaip Jėzus užkariauja pasaulį? Iki galo, iki kryžiaus mirties būdamas ištikimas tiesos liudytojas. Iš meilės pasiaukodamas ant kryžiaus, Jėzus patraukė prie savęs ir užkariavo visus žmones. Ir pasaulio pabaigoje Jis grįš su savo kryžiumi. Garbinkime šiandien Jėzų Kristų, mūsų karalių. Tai reiškia, būkime ištikimi Evangelijos tiesai visu savo gyvenimu. Kiekvienas galime savęs klausti: ar klausomės Jėzaus balso? Ar priimame tiesą? Ar stengiamės gyventi šviesoje? Ar esame iš tikrųjų laisvi ir laimingi?..
„Kas tik brangina tiesą, klauso mano balso“, – girdėjome sakant Jėzų (Jn 18, 37). Tačiau atrodo, kad niekas iš tikrųjų Jo balso neklauso: pagonys romėnai atmeta žydų karalių kaip paprasčiausią maištininką ir Jį nukryžiuoja, o žydų tauta atmeta Mesiją ir išduoda Jį mirčiai. Mokiniai išsigina Mokytojo ir dauguma jų išsisklaido, pabėga. O mes savo nuodėmėmis daromės visų jų bendrininkai ir priešinamės, kad Jėzus mums karaliautų. Bet Jėzus išlieka ištikimas tiesai. Jo ištikimybė Jį nuveda iki mirties ant kryžiaus, kur Jis apreiškia savo karalystės slėpinį: Jis – karalius visų žmonių, už kuriuos iš meilės aukoja savo gyvybę. Švęsti Kristaus Karaliaus iškilmę – tai su atgaila ir viltimi žvelgti į tą, kurį savo nusikaltimais perdūrėme, ir semtis malonės iš neišsenkančio gailestingumo šaltinio, trykštančio iš Jo perverto šono.
(Hervé de Broc OSB, Meilė stipresnė už mirtį: Palendrių pamokslai. ABC metai, p. 334–335)
Lietuvoje jau nuo seno įprasta matyti išleistas ir vis tebeleidžiamas mūsų šalies dvasininkų pamokslų knygas; jų – kaip danguje žvaigždžių, kurių spektro esama išties plataus ir spalvingo, tad pamažu formuojasi įspūdis, kad galimybės jau išsemtos, anot lotyniško posakio, nec plus ultra – „toliau nėra kur“. Tačiau brolių benediktinų bendruomenė meta savotišką iššūkį pastarajai minčiai ir pristato naujieną – pirmojo Palendrių šv. Benedikto vienuolyno prioro tėvo Hervé de Broc OSB (1944–2020) pamokslų rinktinę „Meilė stipresnė už mirtį“.
„Meilė stipresnė už mirtį“ – tai tekstai, skirti aiškinti ir atskleisti Šventojo Rašto prasmę. Jie padeda Dievo žodžiui pasiekti dabarties žmonių širdis, kelti aktualius klausimus, rasti svarbius atsakymus. Pamokslai, leisdami giliau suprasti Bibliją, suteikia vidinės šviesos, aiškumo tam, kad tinkamu metu žmogus galėtų priimti teisingus sprendimus, geriau įžvelgtų savojo gyvenimo kryptį ir drąsiau ryžtųsi, jei reikia, keistis. Tėvo Hervėjaus (taip sulietuvintai jis buvo vadinamas) pamokslai, išaugę iš vienuolyno tylos ir nuolatinės maldos, išsiskiriantys kontempliatyvumu ir benediktiniška dvasia, naujai atskleidžia neišsemiamus Dievo žodžio lobynus. Knygoje apstu karšto, autentiško Dievo ieškojimo, tikrojo nuolankumo ir gilaus dvasinio gyvenimo ženklų. Žinoma, pamoksluose atsispindi ir paties pamokslininko bruožai: tvirtas, energingas, veiklus charakteris, nepaliaujamas reiklumas sau, beribis atsidavimas brolių bendruomenei ir nuoširdus rūpinimasis sutiktais žmonėmis.
Knygoje esantys pamokslai atrinkti iš pasakytųjų Palendriuose 1998–2014 metais, t. y. nuo pat atvykimo į Lietuvą iki tol, kol ėmė reikštis prisiartinusios ligos požymiai. Medžiagos šaltinis – dėžė, pilna į aplankus sudėtų (nė nesusegtų) dokumentų. Iš jų pirmiausia užgimdavę tėvo Hervėjaus ranka rašyti pamokslų eskizai jo gimtąja prancūzų kalba, ir tuomet – spausdintas dvikalbis tekstas: lapo kairėje – pamokslas prancūzų kalba, o dešinėje – paties autoriaus atliktas vertimas į lietuvių kalbą (vėliau kuris nors iš brolių lietuvių kiek paredaguodavo ir sudėdavo kirčius). Išlikusi medžiaga nėra tolydi: pavyzdžiui, galima rasti net keletą vieno teksto variantų, o kito – deja, išvis nė vieno! Todėl knygoje kai kur stinga sekmadienio, iškilmės ar šventės pamokslo. Sudarant leidinį, siekta kuo didesnės įvairovės, vengta pasikartojimų; dėl to taip pat kartais tekę imtis kupiūravimo. Taigi knygą galima vadinti pamokslų rinktine arba rinktiniais pamokslais, o jos struktūrą lėmė Katalikų Bažnyčios kalendorius ir trejų metų (ABC) liturginių skaitinių ciklas.
Nuo pat advento pradžios naująjį leidinį bus galima įsigyti Palendrių šv. Benedikto vienuolyne, „Katalikų pasaulio“ knygynuose Vilniuje ir Šv. Kazimiero knygyne Kaune (vėliau – ir kitose krikščioniškų leidinių platinimo vietose). Broliai benediktinai nuoširdžiai kviečia visus atvykti į Palendrius ir dalyvauti knygos pristatyme, kuris vyks vienuolyne šių metų gruodžio 1 d., I advento sekmadienį, iškart po šv. Mišių, kurių pradžia – 10 val.