Taylor Swift tikėjimo pokyčiai

JAV žurnalas „Time“ metų žmogumi paskelbė JAV popmuzikos žvaigždę Taylor Swift (Teilor Svift). O koks įžymybės ryšys su krikščionybe?

Aiškiausias Taylor tikėjimo pareiškimas pateiktas “Netflix” dokumentiniame filme apie ją “Miss Americana”. Matome ją 2018 m. vaizdo įraše, besiginčijančią su savo komanda dėl politinio pareiškimo už demokratų kandidatą artėjančiuose rinkimuose. Šią diskusiją sukėlė JAV senatorės Marshos Blekburn, kuri balsavo prieš teisės aktus, ginančius moteris nuo smurto šeimoje, ir įsitikinusios, kad įmonės turėtų turėti teisę atsisakyti priimti homoseksualų poras, rinkimų reklama. Taylor filme sako: “Negaliu žiūrėti dar vienos reklamos ir matyti, kaip Marsha Blackburn slepia šią politiką po žodžiais ,Tenesio krikščioniškos vertybės’. Gyvenu Tenesyje. Esu krikščionė. Mes to nepalaikome”.

Asmeniui, kuris dėl profesinių priežasčių turi tik miglotai kalbėti apie savo religinius ir politinius įsitikinimus, šis drąsus tikėjimo pareiškimas išsiskiria iš kitų. Kad rastume kitą tokį stiprų pareiškimą, turime grįžti į jos karjeros pradžią, prie dainos, kuri niekada neišvydo dienos šviesos. “Didn’t They” yra neišleista daina, nutekinta į internetą, tariamai įrašyta 2003 m. Joje Taylor klausia, kur buvo Dievas, kai įvyko rugsėjo 11-oji.

Štai kaip skamba priedainis: “Argi jie tavęs nesišaukė, ar jiems nebuvo pakankamai blogai? / Ar buvo kokia nors priežastis, kurios aš nežinau? / Kodėl nepažvelgei žemyn? Tik vieną dalyką reikėjo padaryti, / Kur tu buvai, kur tu buvai, / Ar jie nesimeldė?”

Meniniu požiūriu tai rauda, primenanti Dovydo psalmę. Galima tik spėlioti, kodėl šis kūrinys niekada nebuvo įtrauktas nei į vieną ankstyvųjų jos albumų, nes atvirai kritikuoja Dievą – toks jausmas nebūtų gerai suveikęs ankstyvajai Swift auditorijai. Nuo 13 metų Swift augo garsiajame Biblijos Dirže – Tenesyje vienoje iš dešimties valstijų, kuriose socialiai konservatyvi protestantiška krikščionybė taip įsišaknijusi kultūroje, kad žmonės gali laikyti save krikščionimis, nebūtinai daug galvodami, ką tai reiškia. Ši kultūrinė krikščionybė yra tokių dainų, kaip cituota, fonas.

Vienintelę kitą nuorodą į tikėjimą ankstyvojoje jos kūryboje galima rasti 2007 m. išleistoje dainoje “Christmas Must Be Something More” (“Kalėdos turi būti kažkas daugiau”), kurioje Jėzus nerangiai vadinamas “gimtadienio berniuku išgelbėjusi mūsų gyvenimus”.

Tačiau kai šiandien klausomės Swift, Dievo perspektyva yra labai neaiški. 2020 m. sausį Swift atskleidė, kad jos motinai buvo diagnozuotas smegenų auglys. Dainoje “Soon You’ll Get Better” iš albumo Lover išreikšti jos jausmai dėl šios krizės. Joje ji sako: “Žmonės be vilties randa tikėjimą, todėl dabar ir aš meldžiuosi Jėzui”. Ši eilutė rodo, kad kaip ir daugelis žmonių, Taylor krizės metu kreipiasi į Dievą. Prie šios temos Taylor grįžta po trejų metų paskutiniame savo albume Midnights. Dainoje “Bigger Than The Whole Sky” bylojančioje apie sielvartą (paprastai manoma, kad ji apie persileidimą), sakoma: “Ar kažkoks paukštis plasnojo sparnais Azijoje? / Ar kažkokia jėga pasiėmė tave, nes aš nesimeldžiau?”

Ši širdį draskanti eilutė aiškiai kalba apie tai, kaip susidoroti su neįveikiama netektimi. Paukščio, plevenančio sparnais, įvaizdis siejasi su “drugelio efektu” – teorija, kad maži, iš pažiūros nereikšmingi veiksmai gali turėti labai reikšmingą, kartais pražūtingą poveikį. Antroji eilutė apie “kažkokią jėgą” greičiausiai yra neaiški nuoroda į Dievą, nes Taylor svarsto, ar kažkas iš jos buvo atimta kaip bausmė už tikėjimo stoką. Šių eilučių išdėstymas viena šalia kitos leidžia manyti, kad blaškomasi ieškant atsakymų.

Atrodo, kad regime dvi Taylor. Pirmoji turi nesudėtingą, bet nuoširdų santykį su Dievu. Tokį, kuris atitinka jos auklėjimą Biblijos Dirže. Ir antroji, kuri kreipiasi į Jį tik krizės metu. Ji labiau atitinka įprastą pasaulį, kuriame gyvena.

Akivaizdu, kad ši evoliucija vyko du dešimtmečius, tačiau kyla pagunda susimąstyti, ar galime rasti lūžio tašką, įrodymą, kad Taylor galėjo prarasti tikėjimą?

Tokių įrodymų galime rasti dainoje “Would’ve Should’ve Could’ve”. Manoma, kad ši daina yra apie Johną Mayerį, amerikiečių dainininką, su kuriuo, kaip manoma, Swift palaikė santykius, kai jam buvo 32-eji, o jai – vos 19 metų. Santykiai baigėsi nelaimingai, ir nors jie truko tik kelis mėnesius, panašu, kad ši patirtis Swift paženklino visam jos suaugusios gyvenimui. Šie santykiai ne tik neigiamai paveikė jos emocijas, bet ir negrįžtamai sugadino jos santykius su Dievu.

Dainoje, kurioje gausu nuorodų į Bibliją, Swift sako, kad: “Jei tu manęs niekada nebūtum palietęs, aš būčiau / išėjusi kartu su teisiaisiais” ir “tu esi mano tikėjimo krizė”. Refrenas “I regret you all the time” (“Aš visą laiką dėl tavęs gailiuosi”) sukėlė intensyvių spekuliacijų. Koks blogas vaikinas turi būti, kad sukrėstum kieno nors tikėjimą Dievu?

Taylor Swift panaši į žmogų, kuris dekonstravo savo tikėjimą ir atsitraukė nuo jo nelabai žinodamas, kuo tiki. Tai nėra jos charakterio vertinimas. Atrodo, kad Swift vis dar tiesia ranką į Dievą, o jo neradusi galbūt bando rasti išsigelbėjimą romantinėje meilėje. Bet tai tik apytikslis spėjimas. Juk kalbame apie kieno nors tikėjimo kelionę, kol ji tebevyksta. Visiškai įmanoma, kad Dievas dar nebaigė savo reikalų su Taylor Swift.

Būtume dėkingi, jei mus paremtumėte
Exit mobile version