Vilniuje baigti tvarkyti Benediktinių vienuolyno ansamblio Šv. Kotrynos bažnyčios (Vilniaus g. 30) fasadai, pranešė Kultūros paveldo departamentas.
Daugelis atkreipė dėmesį į kitokios spalvos fasadus, nei buvo prieš tvarkybos darbus. Šio kultūros paveldo objekto fasadai buvo tvarkyti pagal 2019 m. atliktus polichromijos tyrimus. Kaip teigė atestuotas polichromijos tyrėjas Vytautas Raila, sodria raudonos ochros spalva bažnyčios fasadų pagilintos plokštumos buvo dažytos 1743 m., kai po ankstesnių gaisrų bažnyčią atstatė (gerokai ją pakeisdamas) architektas Jonas Kristupas Gliaubicas. Tokia spalva fasadai nudažyti ir dabar.
„Pirminės bažnyčios spalva buvo rausva, o lipdiniai rudi. Atlikdamas tyrimus aš šias spalvas radau. Tačiau iš pirminės bažnyčios po gaisrų išliko tik fasadų fragmentai. Kadangi mūsų dienas pasiekė K. Gliaubico perstatyta bažnyčia su naujai pastatyta koplyčia, todėl dabar restauruojant buvo pasirinkta to laikotarpio spalva. Dabar ne tik formomis, bet ir spalvomis turime K. Gliaubico versiją“, – sakė V. Raila.
Raudona ochra yra seniausias iš žmonijai žinomų pigmentų, naudotų ir urvų piešiniuose. Ochros pagrindą sudaro geležies rūda. Iš istorijos yra žinoma, kad geriausia ochra nuo seno buvo kasama Prancūzijoje.
Lietuvoje raudonos ochros spalva buvo mėgstama dažyti baroko laikotarpio bažnyčias. Pigmentas buvo maišomas su kazeinu, gaunamu iš pieno produktų, ir taip seniau buvo pagaminami natūralūs dažai.
Restauruojant ir siekiant natūralumo, pagal UAB „Enero“ fasadų tvarkybos projektą Šv. Kotrynos bažnyčios sienos nutinkuotos, remiantis tyrimais, specialiai pagamintu autentiškos sudėties tinku. Dažyta kalkiniais dažais nenaudojant sintetinių priemaišų. Pasak tyrėjo, daug kam atrodė keista, kad lipdiniai bažnyčios fasaduose ne balti, o pilki.
„Baroko laikotarpiu jie tokie ir buvo. Tam įrodymų radau daugiau, nei pakankamai, – sakė V. Raila. – Ir apskritai naujausi kitų Vilniaus bažnyčių (Šv. Jurgio, Šv. arkangelo Rapolo, Vilniaus Viešpaties Dangun Žengimo (Misionierių), Vilniaus Bazilijonų, Vilniaus Švč. Trejybės Graikų apeigų katalikų) tyrimai byloja, kad baroko laikotarpiu bažnyčių lipdiniai buvo dažyti pilkai, imituojant smiltainį. Ne išimtis ir Šv. Kotrynos bažnyčia. Įdomu, kad Vilniaus Šv. Teresės bažnyčioje pilki lipdiniai yra iš natūralaus pilko smiltainio“.
„Baroko laikotarpio pastatų fasadų koloritas kitoks, nei vėlesniu carinės Rusijos laikotarpiu, kai lipdiniai buvo perdažyti baltai, – sakė UAB „Enero“ direktorius Tomas Ulinauskas. – Šv. Kotrynos bažnyčiai dabar grąžintos baroko spalvos“.