Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) ketina skųsti teismo sprendimą įpareigojantį grąžinti daugiau kaip pusę milijono eurų Europos Sąjungos lėšų, susijusių su e.sveikata plėtra, sako ministras Arūnas Dulkys.
„Skųsime šį sprendimą“, – ketvirtadienį Žinių radijui sakė A. Dulkys.
Anot ministro, istorija yra „dešimtmečių senumo“ ir susijusi su 2007-2013 metų Europos Sąjungos finansavimo periodu.
„Eina kalba apie išlaidų tinkamumą – ar tam tikros išlaidos turėjo būti dengtos projekto kaina, ar biudžeto kaina. Tuo metu tarp institucijų buvo nesutarimas – tarp agentūros, kuri vertina, tarp ministerijų, ir paveldėjom situaciją, kuri buvo neužbaigta“, – sakė ministras.
Anot jo, teismai demokratinėje valstybėje yra priemonė suformuoti teisingą praktiką.
„Tai padarysime visus teismo etapus iki galo, bus galutiniai atsakymai ir uždarysim šią istoriją“, – teigė A. Dulkys.
Vilniaus apygardos administracinis teismas gegužės pradžioje atmetė SAM skundą Finansų ministerijai ir Centrinei projektų valdymo agentūrai (CPVA) dėl sprendimų panaikinimo.
Centrinė projektų valdymo agentūra 2019 metais priėmė sprendimą, kuriuo įpareigojo SAM grąžinti 564 tūkst. eurų netinkamų finansuoti išlaidų sumą, nes SAM, įgyvendinama projektą „E. sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros plėtra“, padarė daugybę pažeidimų, skelbė Vilniaus apygardos administracinis teismas.
SAM tokį Centrinės projektų valdymo agentūros sprendimą apskundė Finansų ministerijai, tačiau skundas atmestas.
Ginčytas Finansų ministerijos įsakymas buvo priimtas atlikus pažeidimo tyrimą dėl nepasiektų projekto rodiklių, kurie buvo nurodyti 2012 metų projekto finansavimo ir administravimo sutartyje.
Buvo numatyta, kad įgyvendinusi projektą pareiškėja sukurs keturias el. paslaugas: saugi prieiga pacientams prie asmeninės e. sveikatos istorijos (ESI); saugi prieiga paciento ESI tvarkymui ir prie kitų e. sveikatos paslaugų sveikatos specialistams, dirbantiems įstaigose, neturinčiose savo informacinių sistemų; saugi prieiga prie paciento ESI ir kitų e. sveikatos paslaugų sveikatos priežiūros įstaigoms, turinčioms savo informacines sistemas; siuntimų konsultacijai, gydymui ar tyrimui e. paslauga.
Sukūrus nurodytas e. paslaugas, turėjo būti pasiektas rezultato rodiklis – kiekviena jų po dvejų metų nuo projekto įgyvendinimo pabaigos turėjo naudotis ne mažiau 30 proc. potencialių vartotojų.
Užbaigus projektą ir pateikus CPVA 2018 metų ataskaitą, ši nustatė, kad trys iš keturių sukurtų e. paslaugų minėto rodiklio nepasiekė.
Teismas atmetė argumentus, kad SAM negalėjo daryti įtakos pacientų, ypač atsižvelgiant į pagyvenusių pacientų amžių, prisijungimui prie e. sveikatos portalo.
Atmesti argumentai, jog sveikatos priežiūros specialistams trūko įgūdžių naudotis informacine sistema, jog egzistavo sveikatos priežiūros įstaigų specialistų psichologinė „naujos sistemos“ baimė, trūko funkcionalumų, kad būtų patogesnis e. sveikatos portalo naudojimas, tam tikrose vietovėse nebuvo tinkamas interneto ryšys ir kt.
Teismo vertinimu, SAM privalėjo šiuos veiksnius įvertinti ir atitinkamai juos valdyti, mokydama ir motyvuodama su sistema dirbti specialistus, reikalaudama iš tiekėjų ir siekdama patogių sistemos funkcionalumų.