Šių metų rugsėjį darbą pradės mokykloms talkinsiantys aštuoni regioniniai specialiojo ugdymo centrai. Jų tikslas – teikti kvalifikuotą pagalbą ugdymo įstaigoms, įgyvendinant įtraukties principus, kad kartu sėkmingai galėtų mokytis įvairių poreikių vaikai. Šiaulių mieste nuo rugsėjo oficialiai duris atvers „Santakos“ ugdymo centras.
Teiks konsultacinę pagalbą
Aštuoni Lietuvoje rudenį darbus pradėsiantys regioniniai specialiojo ugdymo centrai kuriami dabar veikiančių specialiųjų mokyklų pagrindu. Regioninių centrų specialistai dirbs ne tik pačiuose centruose, jie vyks ir į mokyklas, kurioms reikia konsultacijų.
Iš viso paraiškas tapti regioniniais specialiojo ugdymo centrais ŠMSM pateikė įstaigos iš 18 savivaldybių. Į tokią veiklą vykdysiančius centrus siūloma pertvarkyti aštuonias ugdymo įstaigas.
Viena jų – Šiaulių sanatorinė mokykla, kuri pakeis pavadinimą į Šiaulių „Santakos“ ugdymo centro, kuriam priskirta aptarnauti visas Šiaulių regiono savivaldybes – Kelmės, Joniškio, Pakruojo, Radviliškio, Akmenės, Šiaulių miesto ir rajono.
Planuojami konsultavimo algoritmai
„Šalia mokyklos vykdomos veiklos – mokinių su dideliais arba labai dideliais specialiaisiais poreikiais ugdymo – atsiranda nauja papildoma kryptis. Šiaulių sanatorinė mokykla tampa centru, kuris teiks pagalbą ir kitoms ugdymo įstaigoms. Centro komandos nariai dalysis patarimais, konsultuos dėl kiekvieno skirtingo atvejo, mokinio. Be abejo, pačios mokyklų bendruomenės turės ieškoti sprendimų, būdų ir įgyvendinimo galimybių, o centro komanda bus patarėjai ir pagalbininkai“, – sako įstaigos direktorė Lijana Giedraitienė.
Kada tiksliai ugdymo centras pradės teikti konsultacinę pagalbą regiono įstaigoms – nėra aišku. L. Giedraitienės teigimu, vyksta intensyvus pasiruošimas: „Šiuo metu rengiame ir planuojame konsultavimo algoritmus, apmokome darbuotojus, įsirengiame patalpas ir laukiame ŠMSM nurodymų dėl finansavimo – kada jis bus skirtas ir kada galėsime skelbti darbuotojų paiešką.“
Numatoma, kad Šiaulių „Santakos“ ugdymo centro aptarnaujamo regiono dydis, skaičiuojant visus vaikus, yra beveik 44 tūkst. mokinių. Pagal ŠMSM skaičiavimus, 20 tūkst. mokinių turėtų būti įsteigtos keturios pareigybės konsultavimo komandai suformuoti.
„Konsultavimo komandą turėtų sudaryti šie specialistai: psichologas, specialusis pedagogas, logopedas, socialinis pedagogas, pagal poreikį – terapeutas ar kineziterapeutas. Tikslų poreikį į priekį numatyti labai sunku, viskas matysis veiklos metu“, – į klausimą, kiek mobilių komandų turės centras, atsako L. Giedraitienė.
Žinia džiugina, tačiau lieka klaustukų
Anot Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narės Astos Lesauskienės, žinia apie tokį centrą Šiaulių regione – džiugina, tačiau kyla klausimų, į kuriuos jau norėtųsi žinoti atsakymus.
„Tai yra džiuginanti žinia visam Šiaulių regionui. Ruošiantis įtraukiajam ugdymui, tokio pobūdžio – konsultacinė – pagalba tiek pedagogams, tiek ir vaikų, turinčių vienokių ar kitokių ugdymosi poreikių bei sveikatos sutrikimų, tėvams yra labai reikalinga. Mokyklos, kurios nežinos, kaip elgtis su vienu arba kitu mokiniu dėl jo unikalių ugdymosi poreikių ar sveikatos sutrikimų, turės galimybę gauti profesionalų įžvalgų ir patarimų, kaip organizuoti ugdymą. Vis tik atkreipčiau dėmesį, kad pasiruošimo laikas atverti naują veiklos kryptį turintį centrą labai trumpas“, – tikina švietimo ekspertė.
A. Lesauskienės teigimu, birželio mėnesį vykusiame Šiaulių miesto savivaldybės tarybos posėdyje, tvirtinant nuostatus dėl centro veiklos, liko daug klaustukų: „Kaip vyks centro finansavimas, kaip per tokį trumpą laiką centras spės pasiruošti, turint galvoje, kad reikės surasti naujų specialistų? Viskas turėtų būti kruopščiai numatyta, suskaičiuota ir įvertinta, tačiau šiandien yra daug nežinomų aplinkybių.“
Svarbus visuomenės informavimas
Šiaulių miesto politikė, sukaupusi didžiulę patirtį švietimo srityje, nuo rugsėjo mėnesio pradės eiti Kuršėnų Pavenčių mokyklos-daugiafunkcio centro direktorės pareigas. A. Lesauskienė, kalbėdama apie vaikų su negalia integraciją į visuomenę, pabrėžia savalaikės informacijos svarbą:
„Ugdymo įstaigos pavadinimo pasikeitimas negali visko nulemti. Visų pirma, labai svarbu pedagogų, specialistų pasirengimas. Antra – būtinas visuomenės bei tėvelių, ne tik kuriems šis klausimas aktualus, bet ir tiems, kurių vaikai neturi negalios ir ugdosi kartu su negalią turinčiais vaikais, informavimas. Nes jeigu tokio pobūdžio centrai bus pasiruošę, bet visuomenė „kitokių“ vaikų nepriims, įtraukusis ugdymas neteks prasmės. Drąsiai galiu teigti, kad visuomenė šiuo klausimu yra susiskaldžiusi. Turime sau atsakyti į klausimą – ar šis centras ir Šiaulių miesto savivaldybė, kaip regiono centras, padės išspręsti vaikų su negalia integraciją į visuomenę?“
Finansavimas – metų pabaigoje
Susisiekus su ŠMSM Komunikacijos skyriumi, paaiškėjo, kaip ir kada regioninius ugdymo centrus pasieks finansavimas.
„Regioninių specialiojo ugdymo centrų plėtra bei naujų konsultacinių funkcijų vykdymas, kaip numato teisės dokumentai, bus finansuojamas valstybės ir ES lėšomis. Finansavimas iš ES lėšų skiriamas specialistų kvalifikacijai tobulinti, taip pat centrams modernizuoti, pritaikant juos teikti stacionarią ir mobilią metodinę, konsultacinę pagalbą. Nauji etatai bus steigiami iš ES lėšų palaipsniui pereinant prie jų išlaikymo iš valstybės lėšų. Valstybės lėšos taip bus skiriamos naujoms konsultavimo funkcijoms palaikyti, mobilių komandų keliavimui į mokyklą“, – žurnalistams atsakė ministerijos atstovai.
Planuojama, kad lėšos bus skirtos šių metų pabaigoje ar 2024 m. pradžioje. Anot ministerijos atstovų, regioniniai specialiojo ugdymo centrai ir toliau išlaikys savo, kaip specialiųjų mokyklų, statusą, todėl tęsti ankstesnes veiklas reikės ir iš savivaldybės lėšų. Nors prievolės nėra, tikimąsi, kad ir savivaldybės prisidės šių centrų veiklos plėtros.