Vienas iš labiausiai atpažįstamų krikščioniškosios ikonografijos motyvų – Jėzus Kristus ant kryžiaus, o po Jo kojomis, kryžiaus papėdėje, vaizduojama kaukolė su sukryžiuotais kaulais.
Ši detalė iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti kaip mirties simbolis ar bendra memento mori (iš lotynų k. – atmink, kad mirsi) nuoroda, tačiau iš tikrųjų jos šaknys glūdi krikščioniškos teologijos ir tradicijos gelmėje. Tai ne tik alegorinis, bet ir labai konkretus ikonografinis elementas, susijęs su žmogaus nuopuoliu, atpirkimu ir Kristaus aukos prasme.
Šis simbolis siejamas su Adomu – pirmuoju žmogumi, ir išreiškia krikščioniškojo tikėjimo mintį, kad Jėzus savo mirtimi ant kryžiaus atpirko visos žmonijos, pradedant Adomu, nuodėmę.
Pagal senąją krikščioniškąją tradiciją, vieta, kurioje buvo nukryžiuotas Jėzus – Golgota (išvertus „kaukolė“) – laikyta ta pačia vieta, kur buvo palaidotas Adomas. Nors Biblijoje tiesioginių užuominų apie tai nėra, ši simbolinė sąsaja tapo itin reikšminga ir paplito ankstyvojoje krikščionybėje, ypač Rytų Bažnyčios teologijoje.
Manoma, kad kraujas, tekantis nuo Jėzaus kryžiaus, simboliškai nuplauna pirmojo žmogaus – Adomo – kaukolę, taip žymėdamas išganymą ir galutinę pergalę prieš nuodėmę bei mirtį. Todėl kaukolės ir kaulų vaizdavimas po kryžiumi nėra tik baimės ženklas, o dvasinių reikšmių išraiška.


Ši tradicija plačiai atsispindi krikščioniškojo meno kūriniuose. Vienas iš pavyzdžių – Rogier van der Weyden kūrinys „Nukryžiavimas“, kuriame subtiliai perteikta visa kančios, aukos ir atpirkimo simbolika, įskaitant ir po kryžiumi esančią kaukolę. Tai viena iš aiškiausių šio motyvo iliustracijų Vakarų Europos mene. Kaukolė čia ne tik fiziškai simbolizuoja mirtį, bet ir teologiškai kalba apie naują gyvybę – apie Kristaus atneštą išganymą nuo Adomo laikų paveldėtos nuodėmės.
Kitas įdomus pavyzdys – italų renesanso dailininko Antonello da Messina paveikslas „Kalvarija“. Jame, be kaukolės, dar vaizduojama gyvatė – kitas svarbus nuodėmės ir blogio simbolis, kuris, kaip ir Adomas, savo buvimu po kryžiumi pabrėžia Kristaus aukos reikšmę visos žmonijos kontekste. Šios ikonografinės detalės padeda tikinčiajam ar meno žiūrovui ne tik vizualiai įsijausti į evangelinį pasakojimą, bet ir giliau suvokti jo dvasinę prasmę.


Hans Baldung Grien, vokiškosios renesanso mokyklos atstovas, taip pat panaudojo šį motyvą savo „Freiburgo altoriuje“. Čia kaukolė yra neatsiejama altoriaus dalis ir tampa kertiniu elementu, kuris kalba apie žmogaus trapumą, mirties neišvengiamumą, bet kartu ir Kristaus atneštą išganymo pažadą. Ši kūrėjo pasirinkta simbolika ne tik sustiprina emocinį paveikslo poveikį, bet ir įkūnija teologinę žinią, kuri buvo svarbi tiek menininkams, tiek jų auditorijai.
Įdomu ir tai, kad net Bizantijos bei ankstyvosios krikščionybės dramblio kaulo raižiniuose galima aptikti šį motyvą. XI a. kūrinyje, kuriame vaizduojamas Nukryžiavimas, po kryžiumi pavaizduotas Adomo kapas, išryškinant sąsają tarp Kristaus aukos ir pirmojo žmogaus nuodėmės. Ši simbolika peržengia geografines ir kultūrines ribas, ją galima aptikti tiek Rytų, tiek Vakarų krikščioniškosios kultūros meno kūriniuose.
Visa ši ikonografija atskleidžia, kaip per meną buvo siekiama perteikti teologines tiesas ir stiprinti tikėjimo pagrindus. Kryžiaus vaizdinys kartu su kaukole ir kaulais tampa vizualia pamoka apie nuodėmės kilmę ir atpirkimo kainą. Tai ne tik pasakojimas apie kančią, bet ir apie viltingą pažadą – kad žmogus, klydęs nuo pat Adomo, per Kristaus mirtį gauna galimybę išsigelbėti.
Šiandien, žvelgdami į šiuos ikonografinius pavyzdžius, galime ne tik grožėtis jų menine verte, bet ir prisiminti gilią dvasinę žinią, kurią jie perteikia. Kaukolė po kryžiumi nėra vien mirties ženklas – tai gyvenimo pergalės prieš mirtį simbolis, kuris per amžius kalba tikintiesiems apie atpirkimą, viltį ir amžinąją gyvybę.