Kanados vyskupai kalba apie tebevykstančias čiabuvių kapų paieškas, ragindami užtikrinti didesnį tikslumą

ŠaltinisCNA

Praėjusį mėnesį kasinėjant katalikų bažnyčios rūsį Pain Kriko pirmųjų tautų žemėse Manitoboje (Kanada), po to, kai bendruomenė paprašė Brandono universiteto archeologų komandos atlikti kasinėjimus ieškant dingusių vaikų, kurie prieš kelis dešimtmečius galėjo mirti buvusioje bendruomenės internatinėje mokykloje, žmonių palaikų nerasta.

2022 m. vasarą grunto skverbimosi radaras aptiko 71 anomaliją Pain Kriko pirmosios tautos, dar žinomos kaip Minegoziibe anishinabe, žemėse. Dauguma anomalijų buvo išsidėsčiusios žinomose laidojimo vietose buvusios katalikų valdomos Pain Kriko gyvenamosios mokyklos teritorijoje. Bendruomenę nustebino tai, kad 14 anomalijų rasta Septynių skausmų Dievo Motinos katalikų bažnyčios rūsyje, todėl buvo nuogąstaujama, kad bažnyčioje gali būti kapai ir nusikaltimo vieta. Tačiau nuo šių metų liepos pabaigos iki rugpjūčio vidurio vykusių kasinėjimų metu jokių žmonių palaikų nerasta.

Rugpjūčio 18 d. feisbuke paskelbtame vaizdo įraše Pain Kriko pirmosios tautos vadas Derekas Nepinakas (Derekas Nepinakas) teigė: „Tai yra labai svarbus klausimas: mes, kaip bendruomenė, nustatėme, kad gali būti kažkas labai tragiško ir sunkaus mūsų šeimoms, ir siekėme išsiaiškinti tiesą, nors nebuvome tikri dėl rezultato.”

Pirmosios tautos bendruomenė vis dar sprendžia, kaip reaguoti į kitas 57 anomalijas žinomose laidojimo vietose.

Jų paieškos pastangos dedamos tuo metu, kai Kanada sprendžia savo vyriausybės remiamos gyvenamųjų mokyklų programos, kuria siekta asimiliuoti čiabuvius, istoriją. Mokyklas valdė katalikų ir protestantų grupės.

XIX ir XX a. mokyklose mokėsi apie 150 tūkst. vaikų, dažnai kartu su čiabuvių vaikais iš kitų bendruomenių, esančių toli nuo namų. Kanados tiesos ir susitaikymo komisijos bei Nacionalinio tiesos ir susitaikymo centro duomenimis, daugiau kaip 4 000 vaikų mirė. Daugiausia nuo tokių ligos kaip tuberkuliozė ir gripas. 2015 m. vyriausybės atliktame tyrime užfiksuota daug buvusių mokinių liudijimų apie prievartą, netinkamas gyvenimo sąlygas, šeimų atskyrimą ir „kultūrinio genocido” politiką, kuria siekta sunaikinti čiabuvių kultūrą.

Daugelis mirusių vaikų buvo palaidoti mokyklos teritorijoje, ne mokyklos bendruomenės kapinėse arba ligoninių teritorijose kapuose, kurie nuo to laiko išbluko atmintyje ir prarado bet kokias išliekamąsias žymes. Mokiniams buvo suteikti nauji ne čiabuvių vardai, o tėvams ne visada buvo pranešta apie vaikų mirtį ir laidojimo vietas. Problemas dar labiau apsunkino prastas apskaitos tvarkymas ir prarasti arba sunaikinti dokumentai.

Dabar čiabuvių bendruomenės, bandydamos nustatyti galimas kapų vietas, naudoja žemės skverbimosi radarą, taip pat remiasi išlikusiais įrašais ir bendruomenės vyresniųjų liudijimais.

2021 m. pirminiai pranešimai apie šimtus įtariamų kapų anomalijų dviejose mokyklų teritorijose Britų Kolumbijoje ir Saskačevane sukėlė smurto ir vandalizmo bangą prieš katalikų ir kitas bažnyčias, įskaitant bažnyčias, aptarnaujančias čiabuvių krikščionių bendruomenes. Po šio pranešimo dešimtys katalikų bažnyčių Kanadoje buvo apgadintos arba sudegintos, pranešė „B. C.” katalikų laikraštis.

Žinia apie šias anomalijas paskatino ir kitus svarbius įvykius. Kaip nurodė Tristanas Hopperis rugsėjo 3 d. straipsnyje laikraštyje „National Post”: „Apklausos padės sukurti naują šventę – Tiesos ir susitaikymo dieną, paskatins oficialų popiežiaus Pranciškaus vizitą ir lems, kad Kanados vėliavos bus nuleistos iki pusės stiebo penkis rekordinius mėnesius iš eilės.”

Tikimasi, kad ne visos anomalijos yra potencialūs kapai, o čiabuvių bendruomenės dažnai nenori trikdyti įtariamų laidojimo vietų.

1 KOMENTARAS

Būtume dėkingi, jei mus paremtumėte
Exit mobile version