Kauno VDU Katalikų teologijos fakulteto (KTF) dekanas doc. dr. Benas Ulevičius, kuris yra diakonas, savo feisbuko paskyroje reagavo į savo sekėjų klausimus bei komentarus apie Tikėjimo mokymo dikasterijos deklaraciją „Fiducia supplicans“. Šiame dokumente, be kita ko, teigiama, kad katalikų kunigai gali palaiminti tos pačios lyties poras kaip pastoracinio artumo išraišką, nepritardami jų lytiniams santykiams.
Diakonas B. Ulevičius bando išsklaidyti tarp katalikų tvyrantį nerimą dėl naujojo Vatikano potvarkio, kuriuo esą atveriamos durys vienalyčių sąjungoms katalikybėje.
Teologas socialiniame tinkle rašo:
„Dar kartą apie deklaracijos teiginius.
a) Suskaičiuokite, kiek kartų deklaracijoje patvirtinamas „amžinas/nekintantis” Bažnyčios mokymas apie santuoką kaip vyro ir moters sandorą, atvirą gyvybei. Aiškiai sakoma, kad Bažnyčia niekada negali laiminti nesantuokinės poros sąjungos ar intymių santykių ne santuokoje.
b) Suskaičiuokite, kiek kartų pabrėžiama, kad neformalus laiminimas neturi būti apeiginis ir netgi kokiu nors būdu priminti santuokos apeigų.
c) Suskaičiuokite, kiek kartų pabrėžiama, kad neformalus laiminimas apskritai negali sudaryti nesantuokinio ryšio palaiminimo įspūdžio. Pvz., nei drabužiais, nei gestais, nei vaizdu, nei intencija negalima sudaryti nesantuokinio ryšio laiminimo regimybės. Kad nevalia teikti tokio palaiminimo, jei tai sudarys vaizdą, kad laiminamas nesantuokinis ryšys.
d) Suskaičiuokite, kiek kartų minima, kad tokio palaiminimo atveju turi būti išvengta klaidinančio įspūdžio (confusion).“
Toliau VDU KTF dekanas aiškina: „Deklaracijoje pabrėžiama, kad niekam nevalia tokio palaiminimo organizuoti, populiarinti, jam specialiai kviesti, kurti tokio laiminimo tradicijas ar apeigas. (38)
Deklaracija pabrėžia, kad tokio palaiminimo niekada nevalia teikti civilinės sąjungos ceremonijos metu ar net kokiame nors tokios ceremonijos kontekste. (39)
Deklaracija, kaip ir visi Bažnyčios dokumentai, nepanaikina ankstesnių dokumentų (nebent tai aiškiai pasakytų). Ar skaitėte dar šviežią (2021 m.) Tikėjimo kongregacijos „Atsakymą į klausimą apie tos pačios lyties sąjungų laiminimą“ (Responsium at dubium)? Tai dokumentas, kuriame atsakoma neigiamai ir nepaprastai aiškiai primenamas Bažnyčios mokymas. Pvz., čia teigiama: “Mes Dievui svarbesni nei visos nuodėmės, kurias galime padaryti. Tačiau Dievas negali laiminti nuodėmės: jis laimina nuodėmingą žmogų, kad šis suvoktų, jog yra meilės plano dalis ir leistųsi Dievo perkeičiamas. Dievas priima mus tokius, kokie esame, bet niekada nepalieka mūsų tokiais pačiais. Dėl šių priežasčių Bažnyčia neturi ir negali turėti galios palaiminti tos pačios lyties sąjungas”.
Suskaičiuokite, kiek kartų naujojoje Deklaracijoje naudojamos nuorodos į 2021 m. Responsium ir jo mintys cituojamos? 2021 m. Responsium yra naujosios deklaracijos pagrindas, Deklaracija tęsia Responsium mintį“, – įsitikinęs B. Ulevičius.
„Deklaracija teisingai daro skirtumą tarp sakramentinių palaiminimų ir neformalių/spontaniškų/”paprastų” palaiminimų.
Sakramentiniam palaiminimui būtina, kad laiminamasis būtų malonės stovyje, neturėtų nuodėmių (būtų jas išpažinęs ir pasiryžęs nenusidėti) ar (išpažinties atveju) būtų tinkamai pasirengęs sakramentą priimti. Tuo tarpu neformaliam/spontaniškam palaiminimui visa tai neprivaloma. Pamatei einantį kunigą – priėjai ir paprašei: “tėve, palaimink mane, mus”.
Kunigas tokiu atveju nekamantinėja, nemėgina išsiaiškinti, kokias nuodėmes tu turi ar kokioje gyvenimo situacijoje esi, kokios aplinkybės tave kausto. Laimina, prašydamas Dievo pagalbos. Pvz., jei dėl kokių nors priežasčių negali priimti Komunijos – prieini gauti palaiminimą. Jei dėl kokių nors priežasčių negali atlikti galiojančios išpažinties, visada gali prašyti maldos ir palaiminimo. Kunigas prieš laimindamas nekels sąlygų, neklausinės, nereikalaus, nepamokslaus. Nes taip laiminant (Deklaracija tai pamini), prašoma, kad Dievo padedamas asmuo/asmenys galėtų kreipti savo gyvenimą į pilną atitikimą Dievo planui. Jei tai galioja visų kitų Dievo kūrybos plano neatitinkančių gyvenimo situacijų atveju (ir mano paties atveju), kodėl negalioja nesantuokoje gyvenančiųjų atveju?
Panašiai galima situacija, kai tos pačios lyties pora (ypač sulaukusi brandaus ar senyvo amžiaus) patiria atsivertimą, atlieka išpažintį ir pasiryžta toliau gyventi be intymių santykių (broliškai arba seseriškai). Kodėl kunigas negalėtų suteikti jai palaiminimo (ne liturgijoje, ne viešai, bet privačiai)?“, – retoriškai klausia diakonas.
Pabaigai jis pateikia tokį apibendrinimą: „Ši deklaracija atsirado ne lygioje vietoje. Ji yra tolesnis atsakymas į klausimą „ar galima laiminti arba atsisakyti laiminti nesantuokines poras”? Tad šią deklaraciją klausiantieji turėtų priimti iš skirtingų pozicijų:
– Norintiems laiminti nesantuokines poras deklaracija aiškiai primena Bažnyčios mokymą ir jokiais atvejais neleidžia laiminti tokios sąjungos ar jos regimybės.
– Norintiems uždrausti bet kokį laiminimą deklaracija primena, kad Bažnyčia turi pareigą laiminti visus, kad laiminimas turi evangelizacinę reikšmę, rodo Dievo kvietimą ir pan.
Nuo savęs pridursiu, jog Jėzus mums liepė laiminti net priešus. Tad kokį pagrindą mes – nusidėjėliai turime nelaiminti prie mūsų prisiartinusių nusidėjėlių, jei šie mėgina glaustis prie Bažnyčios, ateina prašydami, galbūt svarstydami savo situaciją ir nemėgina mūsų priversti patvirtinti jų sąjunginį ryšį?“
„Ramybės, kantrybės, nepameskime galvos ir širdies, neradikalizuokime ir neskandalizuokime patys to, kas nėra nei labai radikalu, nei skandalinga“, – linki žinomas šalies teologas.