REIKALINGA JŪSŲ PARAMA

Žydrūnė Marčiulionienė. Kurk Lietuvai: kur veda orientyras lytiškumo ugdymui

Apie tai, kad nuo  šių metų rugsėjo mėnesio Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklos yra įpareigotos vykdyti Gyvenimo įgūdžių ugdymo programą, kurioje yra siekiama skirti laiko ir lytiškumo ugdymo įgyvendinimui, jau kalbėta nemažai. Šįkart– apie pasaulyje pripažintos Lietuvos viešojo sektoriaus programos, kuri įgalina ateities kūrėjus kurti reikšmingus pokyčius visos šalies mastu, Kurk Lietuvai, finansuojamos ES lėšomis, projektą  „Lytiškumo ugdymo situacijos apžvalga: Orientyras lytiškumo ugdyme”.

Tai jau antrasis jų projektas šia tema. Prieš trejetą metų „Kurk Lietuvai“ ekspertai tyrė esamą situaciją Lietuvoje ir nustatė, kad „įgyvendinti nuoseklią lytiškumo ugdymo programą Lietuvoje iki šiol buvo labai sudėtinga. Dėl didelės bažnyčios įtakos šiam sprendimų priėmimo procesui, mokytojų rengimo stokos ir bendro konservatyvaus politikų, mokyklų direktorių, mokytojų, mokyklos personalo ir tėvų požiūrio, seksualinio ugdymo programavimas Lietuvoje yra ribotas ir nenuoseklus.

Nors šiuo metu egzistuoja Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos patvirtinta oficiali programa, mokytojai ir mokyklų bendruomenės vis dar gali skirtingai nagrinėti temas, jas interpretuoti, taip pat skleisti netikslią informaciją arba prisidėti prie žalingų komentarų, įskaitant anti-LGBT pareiškimus. Visapusiškas lytiškumo ugdymas reikalingas ne tik siekiant sumažinti paauglių nėštumą, lytiškai plintančias infekcijas ir ŽIV, bet ir mokyti jaunimą sutikimo, pagarbos, kūno autonomijos. Tai turėtų skatinti saugią aplinką LGBT jaunimui ir būti grindžiama žmogaus teisių vertybėmis, kurios apima lyčių lygybę ir smurto prevenciją. “ (Nika Norvila, 2020. Lytiškumo ugdymo stiprinimas Lietuvoje. Esamos situacijos analizė)

Šiemet lytiškumo ugdymo tikslu Jaunimo reikalų agentūra vėl vykdė projektą. Balandžio 6 – birželio 30 dienomis vyko viešosios konsultacijos, kurių metu buvo apklausti 25 skirtingų antropologinių pasaulėžiūrų atstovai ir parengta lytiškumo ugdymo situacijos apžvalga bei pateiktas leidinys – orientyras lytiškumo ugdyme. Leidinį projekto vykdytojai pristato kaip “puikų orientyrą, leidžiantį mokyklų vadovams, mokytojams, su jaunimu dirbantiems, tėvams/įtėviams/globėjams, geriau suprasti lytiškumo ugdymo švietėjų tinklą, identifikuoti mitus, susijusius su lytiškumo ugdymu ir pasirinkti tinkamiausią sprendimą jaunuolių ugdymui lytiškumo temomis.”

Atrodytų, ir tradicinės pasaulėžiūros apie žmogaus prigimtį specialistai įtraukti į apklausą, ir jų citatų panaudota nemažai… Kas dar tiems “neprogresams” netinka?

Neketinu vertinti kitų ekspertų, dalyvavusių apklausoje, pasisakymų. Kalbėsiu tik apie save. Interviu metu išryškinau šias pagrindines tezes apie tai, jog lytiškumas neturėtų būti atsietas nuo:

ankstyvų (iki pilnametystės) lytinių santykių prevencijos;

gyvybės perdavimo ir rengimo šeimai;

pagarbos sau ir kitam asmeniui;

asmens, kaip vyro ir moters suvokimo– esame skirtingi, bet vienodai vertingi.

Deja, belieka tik apgailestauti, kad mano pagrindiniai teiginiai  apie vaizduotės higieną, apie prevenciją, apie tai, jog nepilnamečių nėštumas daugeliu atvejų apskritai yra susijęs su nusikalstama veika, projekto autoriams pasirodė nereikšmingi.

Nors nuolat pabrėžiama, kad valstybėje priimami sprendimai turi būti pagrįsti mokslu, minimo projekto produktas– leidinys „Lytiškumo ugdymo situacijos apžvalga: Orientyras lytiškumo ugdyme“ net bakalauro lygio mokslinio darbo neprimena. Jame nerasite jokių analizių – vien atskirų nuomonių rinkinys su kryptingai atrinktomis citatomis. Išvadas pasidarykite patys. Galiausiai visus taškus sudėlioja pateiktos rekomendacijos, kurių pagrindinis tikslas – siekti visuomenės narių turimų nuostatų ir stereotipų dekonstravimo. „Tai rekomenduojama daryti šiomis kryptimis:

• skatinti mokslinius tyrimus turimų nuostatų, lyčių vaidmenų, seksualinio bei kibernetinio priekabiavimo temomis;

• iš naujo pristatyti konceptą kas yra lytis, kaip socialinis konstruktas;

• netoleruoti homofobiškų, seksistinių ir neapykantą kurstančių pasisakymų, ypač, viešojoje erdvėje;

• įvairių visuotinių socialinių akcijų, švietimo programų metu kviesti atpažinti lyčių stereotipus bei jų daromą poveikį asmeniui, šeimai, bendruomenei, profesijos pasirinkimui, valstybės institucijų įvaizdžiui ir kt.;

• didinti prieinamumą jaunuoliams prie prevencinių paslaugų (pvz., ginekologų, urologų prevencinių patikrų) ir bendrosios higienos priemonių.“ (Projekto vadovė: Deimantė Adamonė; Projekto savininkė: Eglė Došienė, 2023 08 29. Lytiškumo ugdymo situacijos apžvalga: Orientyras lytiškumo ugdyme)

Štai tokią Lietuvą, mielieji, mums žada sukurti–  joje nebus nei mano, nei jūsų nuostatų apie žmogaus prigimtį.

Ar jums tai nieko neprimena?

Pasaulį seną išardysim,

Iš pamatų pačių ir tuo

Naujai pasaulį atstatysim–

Kas buvo nieks, tas bus viskuo. („Internacionalas“ nuo 1917 m. iki 1943 m. buvo Rusijos himnas. Nuo 1922 m. iki 1943 m. taip pat ir Sovietų Sąjungos himnas)

Spręskite patys, pažengėme ar atžengėme, ir kiek.

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

8 KOMENTARAI

REKOMENDUOJAME

Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Patreon paramos skydelis
Paypal paramos skydelis
banko paramos skydelis
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJ0YXB0aSBzYXZhbm9yaXUifQ==
eyJhbGwiOiJiYW5rbyBwYXJhbW9zIHNreWRlbGlzIiwicG9ydHJhaXQiOiJwcmFuZSJ9

NAUJAUSI

Būtume dėkingi, jei mus paremtumėte