Dėl Kanados sunkvežimių vairuotojų „Laisvės konvojaus” šalyje tvyro įtampa – Kanados sostinėje paskelbta nepaprastoji padėtis. Taip pat sustojo eismas pagrindiniuose JAV tranzito punktuose, o šalies sostinėje laikinai uždrausta naudoti garsinius signalus – jie pykdo vietinius gyventojus. Tuo tarpu kanadiečių vairuotojų pavyzdžiu pasekė ir kitos šalys – paskutiniai, šaltinių duomenimis, prisijungė prancūzai.
Jau beveik dvi savaites Kanados sunkvežimių vairuotojai protestuoja prieš pandeminius suvaržymus, tiesiogiai palietusius ir jų darbą – nepasiskiepijus grasinama atleisti.
Demonstracijos vyksta visoje Kanadoje, taip pat ir prie tilto, kuris jungia Vindzorą (Ontarijo valstija) ir Detroitą bei yra judriausia tarptautinė sienos kirtimo vieta Šiaurės Amerikoje. Trečiadienį jau trečią dieną prie tilto stovintys sunkvežimiai ir transporto priemonės trukdo judėjimą, todėl apsunkintas eismas abiejose Kanados ir JAV sienos pusėse.
„Kai uždaroma tokio dydžio pasienio ruožas, tai turi poveikį abiejų šalių ekonomikai”, – antradienio vakarą sakė Vindzoro meras Drew Dilkensas (Driu Dilkensas).
Ketvirtadienio vkare protestuojantys vilkikų vairuotojai užblokavo ir trečią pasienio su JAV perėją, centrinėje Manitobos provincijoje, ketvirtadienį pranešė policija.
„Demonstracija, kurioje dalyvauja daug transporto priemonių ir žemės ūkio technikos, blokuoja Emersono įvažiavimo punktą. Eismas nevyksta nei į šiaurės, nei pietų kryptimi. Perėja uždaryta“, – tviteryje paskelbė federalinė policija.
Svarbius pasienio kontrolės punktus Albertoje ir Ontarijuje vilkikų vairuotojai blokuoja jau kelias dienas.
Protestą lydi didžiulis triukšmas
Kai kurie protestuotojai triukšmingi – tokie įkyriai triukšmingi, kad ieškiniu reikalaujama nutraukti kurtinantį jų keliamą triukšmą Kanados sostinės Otavos centre, kur gyventojai kenčia beveik nuolatinį triukšmą.
Skleidžiamas garsas yra „pavojingas ir sukelia negrįžtamus pažeidimus ausyse”, taip pat sukelia „didelį dvasinį sukrėtimą ir kančias”, teigiama vienos, netoli parlamento gyvenančios, 21 metų merginos pateiktame ieškinyje.
Ontarijo teisėjas pirmadienį išleido 10 dienų draudimą, kuriuo sunkvežimių vairuotojams Otavos centro gatvėse neleidžiama naudoti sirenų. Teismo posėdis numatytas kitą trečiadienį.
Otavos meras Jimas Watsonas (Džimas Vatsonas) nuolatinį didžiųjų sunkvežimių garsinį signalą apibūdino kaip „prilygstantį psichologiniam karui” ir šios savaitės pradžioje laiškuose federaliniams ir provincijos pareigūnams rašė: „Žmonės gyvena baimėje ir yra išsigandę”.
Kanados ir JAV pasienio interneto svetainėse teigiama, kad trečiadienio rytą keleiviams ir kai kuriems komerciniams automobiliams buvo atidarytos alternatyvios juostos, t. y. Detroito-Vindzoro tunelis, kuriame taikomi aukščio apribojimai.
Į Kanadą vykstančios komercinės transporto priemonės trečiadienio rytą vėlavo daugiau nei keturias valandas.
Daugelis Otavos gyventojų pasiekė „lūžio tašką”
Otavos policijos departamentas paprašė papildomų išteklių, kad galėtų geriau susidoroti su neramumais.
„Pastarąsias 10 dienų iš eilės dirbome visu pajėgumu ir nesustosime, tačiau mums reikia daugiau pagalbos”, – pirmadienį sakė Otavos policijos viršininkas.
Jis ragino visų lygių Kanados valdžios institucijas „padaryti viską, ką jos gali, kad demonstracija būtų baigta visam laikui, teisėtai ir saugiai”, ir pridūrė, kad daugelis Otavos gyventojų yra pasiekę „lūžio tašką”.
„Protestas gniuždo gyventojus ir jų įmones, – sakė šalies premjeras. „Tai turi liautis, ir mes darome viską, ką galime, kad tai sustabdytume. Mums reikia daugiau pagalbos”.
Kelia grėsmę šalies ekonomikai
Trečiadienį ministrai pareiškė, kad dvi savaites trunkantys Kanados sunkvežimių vairuotojų protestai kelia grėsmę šalies ekonomikos atsigavimui, nes vis didėjančios demonstracijos blokuoja gyvybiškai svarbią prekybos jungtį su JAV.
„Visi esame pavargę nuo šios pandemijos, bet šios neteisėtos blokados turi liautis”, – tviteryje rašė šalies pramonės ministras Francois-Philippe’as Champagne’as (Fransua-Filipas Šampeinas).
Jis pažymėjo, kad nuo Vindzorą ir Detroitą jungiančio tilto priklauso 1000 darbuotojų ir įmonių pajamos.
Kasdien tiltu keliauja daugiau kaip 40 000 keleivių, turistų ir sunkvežimių vairuotojų, gabenančių prekių už 323 milijonus JAV dolerių.
Dešimtys Kanados ir Amerikos prekybos rūmų ir pramonės asociacijų reikalavo, kad tiltas būtų atlaisvintas, sakydamos, kad „mūsų ekonomikoms atsigaunant po pandemijos padarinių, negalime leisti, kad kokia nors grupė žmonių pakenktų tarpvalstybinei prekybai”.
Kitą svarbią prekybos jungtį protestuotojai taip pat užtvėrė kelioms dienoms.
„Laisvės konvojus” tęsiasi
„Tai dramatiška situacija, turinti įtakos Kanados santykių su JAV gerovei ir daranti didžiulę įtaką tam, kaip verslas galėtų vykdyti savo veiklą”, – žurnalistams sakė vienas Otavos universiteto profesorius.
Jis sakė, kad Otava ir Vašingtonas turi įsikišti.
Visi esame pavargę, visi nusivylę.
„Visi esame pavargę, visi nusivylę”, – po dvejus metus trukusių pandemijos apribojimų, žurnalistams sostinėje sakė ministras pirmininkas, ir pridūrė, kad skiepai yra „būdas, kuriuo pereisime į antrą pandemijos pusę”.
Kanados transporto ministras antradienį įspėjo, kad blokada gali turėti „rimtų pasekmių šalies ekonomikai”.
Pandeminių taisyklių sušvelninimas
Kelios šalies provincijos šią savaitę paskelbė apie laipsnišką COVID apribojimų panaikinimą arba sušvelninimą.
Kai kur nutraukti susirinkimų ribojimai, taip pat kaukių ir vakcinų reikalavimai esant uždarose patalpose. Buvo pastebėta, kad pandeminių priemonių nauda nebeatperka visuomenės patiriamų išlaidų.
Politikai „pradeda suprasti, kad COVID reikalas nusibodo”, – sako protestuotojai.
Kanados vairuotojai konvojui įkvėpė ir prancūzus
Trečiadienį iš pietų Prancūzijos išvyko protestuotojai, kurie, įkvėpti demonstrantų, keliaus į Paryžių ir Briuselį, reikalaudami nutraukti COVID-19 suvaržymus.
Apie 200 protestuotojų susirinko automobilių stovėjimo aikštelėje Nicoje, Prancūzijos Viduržemio jūros pakrantėje, ir daugelis jų iškėlė Kanados vėliavas, taip išreikšdami palaikymą Kanados sunkvežimių vairuotojams.
Daug žmonių nesupranta, kodėl Prancūzijoje reikalaujama skiepytis.
Protestuotojai Nicoje sakė, kad pirmiausia ketina vykti į Paryžių, paskui į Briuselį – ES būstinę – ir, be kita ko, reikalauti, kad būtų panaikintos taisyklės, draudžiančios žmonėms lankytis viešose vietose, jei jie nėra paskiepyti COVID-19 vakcina.
„Daug žmonių nesupranta, kodėl Prancūzijoje reikalaujama skiepytis”, – sakė vienas vyras, padėjęs koordinuoti koloną iš Nicos.
„Mūsų darbas – pranešti Europai, kad sveikatos paso įvedimas iki 2023 m. yra tai, ko dauguma mūsų negali suprasti”, – sakė Denis.
Ne visi iš Nicos išvykę žmonės planavo keliauti iki pat Paryžiaus ar Briuselio. Koloną sudarė motociklai ir asmeniniai automobiliai, tačiau nebuvo sunkvežimių.
„Mes tiesiog pavargome nuo viso to. Norime važiuoti, kur norime, neprašomi vakcinos dokumento. Dalyvaudamas akcijoje aš bent jau kažką darau”, – sakė sunkvežimio vairuotojas.